EU již na režim běloruského vůdce Alexandra Lukašenka za jeho podporu ruského prezidenta Vladimira Putina několik sankcí již uvalila. Nebyla ale tak tvrdé jako v případě Ruska, což Kremlu umožnilo využívat svého spojence jako zadní vrátka pro západní zboží – jak pro válečné účely, tak pro dovoz luxusního zboží. Nové omezení, které leží na stole, si klade za cíl riziko obcházení minimalizovat, uvádí Financial Times.
Nové sankce by zakázaly vývoz technologií a zboží, které mohou mít vojenské využití, stejně jako zkapalněného zemního plynu, a to jak do Běloruska, tak i přes něj. EU by také zakázala dovoz diamantů z Běloruska, což by zrcadlilo nedávný zákaz dovozu drahých kamenů ruského původu.
V případě schválení zpřísnění sankcí by asi největší dopad zaznamenal segment luxusních aut. V současnosti totiž nemohou evropští výrobci automobilů prodávat svá špičková vozidla do Ruska, ale do Běloruska stále ano. „Lidé kolem Lukašenka, kteří měli vazby na Rusko, z toho měli velký prospěch. Obohacovali se. Víme také, že luxusní zboží se dostává do Ruska přes Bělorusko,“ řekl Vytis Jurkonis, projektový ředitel think-tanku Freedom House ve Vilniusu.
Prodej vozidel a náhradních dílů z EU do Běloruska vzrostl z 50 milionů dolarů v lednu 2022 na 268 milionů dolarů v lednu 2024. Nyní je to největší samostatná složka exportu EU do Běloruska. Největší nárůst exportu byl zaznamenán v nejdražších kategoriích aut — přesně těch, které jsou cílem sankcí EU vůči Rusku. Celníci EU jsou přesvědčeni, že běloruské společnosti se staly klíčovou součástí ruských pašeráckých řetězců, které dodávají nejnovější západní auta do Moskvy.
Jeden příklad za všechny – jedno z nejdražších a nejluxusnějších aut Rolls-Royce Cullinan Black Badge, které bylo vyrobené koncem roku 2022, bylo zapsáno jako dovoz do Ruska přes běloruský zdroj. Auto, uvedené v záznamech s cenou 630 tisíc dolarů, bylo v Rusku do devíti měsíců od momentu, kdy vyjelo z tovární linky. Stejná obchodní data podle FT také odhalují, že nejméně 28 vozů Maybach, luxusní značky koncernu Mercedes-Benz, se do Ruska dostalo přes běloruské dodavatele v loňském roce. Tato auta měla průměrnou hodnotu 217 tisíc dolarů. „Pro Rusa není problém získat auto v Bělorusku,“ řekla FT litevská premiérka Ingrida Šimonytėová.
Právě litevská celní služba se snažila vypořádat s komplikovaným systémem převozu zakázaného zboží při kontrole nákladu směřujícího do sousedního Běloruska. Jenže sami celníci sebekriticky připustili, že „zabránění obcházení sankcí bylo velmi těžkou záležitostí“. Vilnius dlouhodobě upozorňuje na možné porušování sankcí. „Rozdíly mezi sankčními režimy zanechaly velké mezery,“ řekla premiérka Šimonytėová.
Právě ona a polský ministr zahraničí Radosław Sikorski nyní tlačí na EU, aby šla dál v procesu sladění sankcí sektor po sektoru. Podle nich nejlepší způsob, jak zajistit, aby Rusko nemohlo využívat slabší sankce vůči Bělorusku, je plně sladit oba restriktivní režimy.
Svjatlana Cichanouská, exilová vůdkyně běloruské opozice, řekla FT, že nový balíček je nezbytný, ale nejde dostatečně daleko. „Sankce — uvalené na Rusko nebo na běloruský režim — nemohou efektivně fungovat, pokud nejsou synchronizované. Diktátoři se navzájem využívají k obcházení sankcí a pokračují v obchodování. Běloruský režim kupuje pro Rusko jak vojenské věci, tak i třeba i luxusní auta,“ tvrdí. Cichanouská je také znepokojena tím, jak málo EU zatím dělá. „V Evropě neexistuje mechanismus pro vymáhání sankcí,“ řekla.
Financial Times připomínají, že teprve loni jmenovala EU sankčního zmocněnce, aby řešil jejich obcházení.