Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Tříprocentní Česko

Jen zlomek českých firem vyrábí vlastní finální produkty. Stali se z nás pouzí subdodavatelé, říká designér Petr Novague.

Tříprocentní Česko
Designér Petr Novague | foto Tomáš Novák, týdeník HROT

Čím je pro filmaře americký Oscar, tím se stala pro designéry německá Red Dot Design Award. Petr Novague jich má už čtrnáct a je z tohoto pohledu nejúspěšnějším českým designérem. Prestižní cenu dostal za židli, ale také za dveře bez kliky, zubní kartáček nebo pojistky. Zatím poslední dva „červené puntíky“ získal za klíč pro společnost FAB a za sadu mezizubních kartáčků Spokar.

Jak vás zasáhla koronakrize? Neseškrtaly firmy výdaje na drahého designéra?

Zatím nijak. Možná to ale ještě pocítím, protože to má velkou setrvačnost, zakázky jsou na dlouhé lokte. Ale faktem je, že nepracuji pro pohostinství, které muselo zavřít, ale pro výrobní firmy, které přečkají i horší události, i když na tom momentálně nejsou třeba tak dobře jako před koronou. Myslím, že všichni, pro které pracuji, vzali vzniklou situaci především jako novou příležitost. Změnila se ale výrazně forma spolupráce. Zatímco dříve všichni vyžadovali, abych se osobně účastnil všech konzultací a dalších akcí, dnes to funguje po skypu nebo e-mailu. Dříve jsem musel dokonce na recepci odevzdat mobil kvůli možnému focení rozpracovaných řešení, dnes se taková bezpečnostní opatření neřeší.

Nestal se design v koronakrizi pro firmy prostředkem, jak lépe propagovat své zboží, jak zvýšit poptávku?

Myslím, že se firmy zaměřily především na marketing. Ale musím říct, že mé produkty se zatím prodávají velmi dobře.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit