Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Najbrt & Kuna. S Bartoškou esteticky napojení

Čtverec a tři kruhy. Zdánlivě jednoduché tvary nabízející širokou paletu interpretací. Vizuál 58. ročníku MFF v Karlových Varech jako již tradičně připravilo Studio Najbrt.

Najbrt & Kuna. S Bartoškou esteticky napojení
Jonatan Kuna a Aleš Najbrt | foto Tomáš Novák, HROT24

Ve smíchovském ateliéru jsme se sešli s art directorem Alešem Najbrtem a hlavním grafikem Jonatanem Kunou, kteří dali tvář největší filmové události v Česku, která láká i světové hvězdy. „Inspirací pro symbol 58. ročníku byl zjednodušený půdorys hotelu Thermal,“ říká Aleš Najbrt. „Tentokrát ale maximální zjednodušení bereme jako výchozí bod pro proměny symbolu v ikonické objekty z filmového světa a festivalu. Brutalistní beton, křesla od Machoninových, krabice na filmové pásy nebo starou kameru,“ charakterizují letošní koncept autoři ze Studia Najbrt.

Jak náročné je skoro třicet let rok co rok přicházet za Jiřím Bartoškou s něčím novým?

Najbrt: Už na začátku jsme si určili cestu, že každý rok bude jiný vizuální styl. Nejdříve to bylo dané tím, že jsme navazovali na festivalovou znělku. Teď už je to řadu let jinak, máme volný prostor a mnohem více svobody, ale i tak je to velmi složité. Vedení festivalu v čele s Jiřím Bartoškou chce každoročně vidět dva až tři návrhy, ze kterých si vybírá. Musíme tudíž pokaždé přijít s něčím neotřelým. Na tom se ale také podepisuje stále se obměňující tým našich grafiků.

Kuna: Někdy už od začátku pracujeme s číslicí daného ročníku. Jako letos.

Najbrt: To číslo ale nikdy není hlavním motivem a bylo dost ročníků, jejichž vizuální identitu jsme postavili na něčem úplně jiném. Pravda, několik posledních ročníků vychází z číslice. Příští rok to ale třeba bude úplně jinak.

Jak se určí hlavní člověk, který bude „dělat“ letošní festival?

Kuna: Stává se z toho taková každoroční malá soutěž uvnitř studia.

Najbrt: Dáváme prostor všem, aby zkusili přijít s vlastním návrhem. Vždycky se najdou alespoň tři nebo čtyři designéři, kteří něco navrhnou.

Kuna: Zúčastnit se může opravdu každý. Aleš vždycky chodí i za našimi détépáky (grafiky, kteří dělají počítačovou sazbu a zlom), ať taky něco zkusí.

Najbrt: Letos byl vybrán návrh tady Jonatana. Relativně jednoduchý motiv, který jsme společně vyčistili a upravili. On to dotáhl a rozvedl do současné podoby včetně animací. Jedná se o jednoduchý tvar, jenž je vždy nějakým způsobem naplněný vizuálním obsahem, jako jsou barvy, tvary či objekty a animace. To se týká půdorysu hotelu Thermal, filmových objektivů nebo červených křesel od Machoninových. A přesně to nás baví. Na začátku jednoduchý tvar, který nabízí další rozvinutí.

Byl motiv ikonického hotelu Thermal „na stole“ od začátku?

Kuna: Ano, koukal jsem na mapu Karlových Varů a u půdorysu Thermalu jsem viděl jednoduché geometrické tvary, ze kterých mi vyšla abstraktní číslice. Potom jsem vytvořil širokou paletu motivů souvisejících s filmem a festivalem obecně, ale od začátku jsem tam cítil především filmovou kameru a zjednodušený půdorys Thermalu. Další objekty a tvary jsem přidával postupně. Snažil jsem se najít věci srozumitelné pro každého.

Celý rozhovor najdete v letním čísle magazínu Hrot, které vyšlo 26. června. Předplatit si ho můžete zde