Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Trendy automobilového průmyslu 2024: ochrana proti hackerům, udržitelnost a elektromobilita

Jaký bude rok 2024 v autoprůmyslu? Technologický pokrok a trendy se zaměří především na udržitelnost, ochranu před hackery či zlepšování elektromobility.

Trendy automobilového průmyslu 2024: ochrana proti hackerům, udržitelnost a elektromobilita
Automobilový průmysl si od roku 2024 slibuje řadu novinek. | Anytime Carsharing

Svět automobilů se neustále vyvíjí a drží krok s technologickým pokrokem. Mezi nejočekávanější události letošního roku patří vzestup a rozmach elektromobilů a hybridů. „S velkými investicemi lídrů trhu do vývoje se tyto vozy stávají dostupnějšími a technologicky vyspělejšími. Některé z hnacích sil zahrnují iniciativy v oblasti udržitelnosti, významný pokrok v technologiích automobilových baterií a rostoucí dostupnost nabíjecích portů pro elektromobily v domácnostech, na pracovištích a ve veřejných prostorách,“ uvádí společnost Anytime Carsharing.

„Vedle elektromobilů poroste i využití hybridního pohonu. V ČR, kde zatím není hustá síť dobíjecích stanic, hybridní pohon dává jistotu dojezdu v kombinaci s ekologickým řešením,“ říká ředitel českého zastoupení Anytime Milan Beutl. Jedním z trendů poslední doby je také koncept „Mobility as a service“, který umožňuje plánovat, rezervovat a platit nejrůznější formy dopravy jako službu skrze aplikaci. Základním principem této formy je platba za dopravní prostředek (automobil, skútr, kolo atd.) skrze pronájem, nikoli nákup. „Tato forma užívání dopravních prostředků prostřednictvím sdílení láká stále více lidí,“ domnívá se Michal Černý ze společnosti Audiopro.

Trendy automobilového průmyslu 2024

+2

Další rozmach by měl zaznamenat sektor samoobslužných boxů s profesionálními tlakovými myčkami. Lidé by si zde měli bez většího čekání sami vyčistit automobil s výraznou slevou. „Hlavní výhodou tohoto způsobu mytí automobilu je, že majitel vozu má větší variabilitu mytí, může se více zaměřit na znečištěnější partie vozu. Tlak vody je navíc tak velký, že dokáže umýt i hodně zažrané nečistoty. Tyto myčky jsou také většinou levnější než klasické automyčky a mají často nepřetržitý provoz. Jedná se však o fyzicky náročnější variantu,“ říká zástupce společnosti Kärcher Emir Čorič.

Automobilový průmysl se chce zaměřit také na udržitelnost skrze směrnici CSRD. „Tato směrnice bude mít v roce 2024 výrazný vliv na velké firmy. Aby ji dokázaly splnit, budou muset nově dodržovat a reportovat svoji uhlíkovou stopu ve všech svých aktivitách včetně vlastního vozového parku a dalšího využití dopravy, včetně dodavatelského řetězce,“ vysvětluje zakladatel a šéf společnosti 3DDen Jan Hřebabecký.

Od června 2024 musí být všechna auta prodávaná v EU chráněna proti kybernetickým útokům. Předpis č. 155 od pracovní skupiny OSN se vztahuje na osobní a nákladní vozidla kategorie M a N. „K pojmům jako aktivní a pasivní bezpečnost se tedy u automobilů oficiálně přidává i kybernetická bezpečnost. Nový předpis požaduje, aby výrobci automobilů a jejich dodavatelé zavedli systém řízení kybernetické bezpečnosti,“ doplnil Ondřej Ševeček z Počítačové školy GOPAS. Dodal, že by automobil měl být schopný identifikace, analýzy, ale také prevence a detekce proti kyberútokům.

K výraznému pokroku by mělo dojít také v oblasti autonomního řízení. Plně autonomní vozidla ještě nebudou samozřejmostí, ale lze očekávat, že se pokročilé asistenční systémy stanou standardem v nových autech. Podobné systémy, kde je lidský zásah za určitých podmínek minimální nebo prakticky není nutný, povedou ke zvýšení bezpečnosti a snížení nehodovosti.