Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Otočka přes ruční brzdu: Gen Z více řídí a chce auta i vlastnit. Je to levnější a bezpečnější

Že by se z mladé generace také stávali boomeři? Minimálně v tom, že táhne doslova boom řízení aut v Americe, se tak děje. Kde se tahle změna vzala?

Otočka přes ruční brzdu: Gen Z více řídí a chce auta i vlastnit. Je to levnější a bezpečnější
Téměř polovina generace Z řídí víc než před pěti lety, vlastní auta začíná preferovat před sdílenými službami; ilustrační obrázek | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Navzdory zprávám o tom, že se mladší generace vyhýbá získávání řidičských průkazů, je generace Z na prahu automobilového boomu. Ten se objevil po pandemii, kdy řízení dosáhlo rekordně nízkých úrovní. Podle průzkumu On the Move od společnosti Enterprise Mobility uvedla téměř polovina příslušníků Gen Z, že řídí více než před pěti lety. Konkrétně to bylo 47 procent dotázaných.

Podobný trend lze pozorovat i u mileniálů, z nichž 41 procent uvedlo, že řídí více než ve stejném předpandemickém období. To je výrazný nárůst oproti ještě starší generaci X, případně takzvaným baby boomers, kde jen 33, popřípadě 16 procent respondentů uvedlo, že řídí více.

Celkově každý třetí Američan řekl, že za volant usedá častěji než před pěti lety, jak vyplývá z průzkumu mezi třemi tisíci dospělými v USA. Alex Beene, lektor finanční gramotnosti na University of Tennessee, má tento trend za „fascinující obrat událostí“.

„V posledním desetiletí se zdálo, že mileniálové a generace Z méně často řídí kvůli tomu, jak jsou propojeni se světem prostřednictvím chytrých telefonů a dalších zařízení,“ řekl Beene pro Newsweek. „Pandemické období však změnilo jejich pohled na věc a stále více vidíme, že jsou tyto skupiny ochotny více řídit, ať už do práce nebo za zábavou.“

Michael Ryan, odborník na finance a zakladatel webu michaelryanmoney.com, popisuje zajímavý fenomén, kdy prý vlastnictví auta může být finančně zajímavější než využívání různých služeb.

„Po letech spoléhání se na Uber a Lyft nyní mnoho mladých zjistilo, že vlastnictví auta je pro jejich měnící se životní styl nákladově efektivnější,“ řekl Ryan pro Newsweek. „Zaznamenali jsme nárůst soukromých cest, přičemž mnozí preferují flexibilitu a také to berou tak, že osobní auta jsou bezpečnější.“

Větší chuť řídit také pohání prodeje aut, a to nejen těch klasických se spalovacími motory, trendem jsou elektromobily. „Čtyři z deseti Američanů uvedli, že o ně mají zájem, přičemž hlavními motivačními faktory jsou úspora nákladů na palivo (44 procent) a pozitivní dopad na životní prostředí (34 procent). Objevují se však obavy ohledně nabíjecí infrastruktury pro elektromobily po celých Spojených státech,“ konstatuje Newsweek.

„Infrastruktura pro elektromobily se v různých částech USA značně liší a současná nabíjecí infrastruktura ve většině regionů nesplňuje potřeby řidičů z hlediska dostupnosti, efektivity, spolehlivosti a pohodlí,“ uvedl Will Withington, výkonný viceprezident pro globální operace v Enterprise Mobility.

Pro výrobce automobilů může nárůst řízení u generace Z a mileniálů představovat potřebný impuls. A nejen pro ně: „Zvýšená poptávka není dobrá jen pro samotné výrobce aut, ale také vytváří pracovní místa v oblasti prodeje, servisu a přidružených odvětví,“ dodal Ryan.

Generace Z a mileniálové podle něj v uplynulých letech čelili velké řadě výzev na pracovním trhu a vysokému studentskému dluhu, což oddálilo dosahování tradičních životních milníků, jako je třeba pořízení vlastního bydlení. „Jak teď jejich kariéry postupují, mnozí z nich dohánějí, co předtím zameškali. Včetně vlastnictví auta,“ uzavírá Ryan.