Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

„Myslíme to vážně.“ Volkswagen se chystá na sérii výstražných stávek, začnou už 1. prosince

V německé automobilce Volkswagen začnou od začátku prosince výstražné stávky. Po čtvrtečním neúspěšném vyjednávání o mzdách tak chtějí odbory zvýšit tlak na firmu. Oznámil to dnes odborový svaz IG Metall s tím, že zástupci zaměstnanců dnes omezené stávky jednomyslně odsouhlasili.

„Myslíme to vážně.“ Volkswagen se chystá na sérii výstražných stávek, začnou už 1. prosince
Ve Volkswagenu se bude stávkovat | TY Lim / Shutterstock.com

Stávky mají z počátku trvat pouze několik hodin. Podrobnosti o termínech a místech, kterých se stávky dotknou, zatím odbory neuvedly. Členové odborů by ale později mohli přijít s návrhem 24hodinové nebo delší stávky.

Hlavní vyjednavač IG Metall Thorsten Gröger již po skončení mzdových jednání oznámil, že odbory připraví od prosince výstražné stávky. Upozornil, že Volkswagen i po třetím kole kolektivního vyjednávání nechal otevřenou možnost uzavření závodů a hromadného propouštění. Proto je podle něj třeba zvýšit tlak na firmu. Jak dlouhý a závažný spor bude podle něj záleží na Volkswagenu.

„Pokud to bude nutné, půjde o pracovní spor, jaký Německo nezažilo už desítky let,“ uvedl Gröger a dodal: „Můžete si být jisti, že to bude v takovém měřítku, aby bylo firmě naprosto, naprosto jasné, že to jako IG Metall a zaměstnanci Volkswagenu myslíme vážně.“

Volkswagen požaduje snížení mezd zaměstnanců v německých továrnách značky VW o deset procent. Uvádí, že potřebuje snížit náklady a zvýšit zisk, aby uhájil svůj podíl na trhu, kde čelí levné konkurenci z Číny a poklesu poptávky po evropských automobilech. Automobilka také hrozí tím, že by mohla poprvé v 87leté historii uzavřít závody v Německu.

Prosincové stávky budou prvními rozsáhlými stávkami ve VW od roku 2018. Tehdy kvůli mzdám vyšlo do ulic přes 50 tisíc zaměstnanců. Další kolo jednání mezi vedením firmy a zástupci odborů se má uskutečnit 9. prosince, upozornila agentura Reuters.

Provozní zisk Volkswagenu ve třetím čtvrtletí meziročně klesl o 42 procent na 2,86 miliardy eur (72,5 miliardy Kč) při tržbách 78,5 miliardy eur. Na vině byl slabý výkon hlavní stejnojmenné značky osobních vozů a vysoké náklady, včetně výdajů na modernizaci modelů.

Volkswagen je největším soukromým zaměstnavatelem v Německu. V září formálně vypověděl dohodu o zajištění pracovních míst, která bránila propuštění zaměstnanců v jeho německých podnicích. Dohoda platila od roku 1994. Propouštět by mohl začít od poloviny roku 2025. Začátkem září také firma uvedla, že nevylučuje zavírání závodů a propouštění.