Soukromé tryskáče jsou na roztrhání. Nejoblíbenějším cílem je Londýn
Obliba nejdražšího, nejpohodlnějšího a nejšpinavějšího způsobu dálkové dopravy v Evropě prudce stoupá.
Soukromých tryskáčů v Evropě létá stále více. S tím stoupá i množství oxidu uhličitého vypouštěného do atmosféry. Počet letů se loni meziročně zvýšil o 64 procent. Podle studie, již podle zadání Greenpeace provedla nizozemská ekologická poradenská společnost CE Delft, to vedlo k téměř zdvojnásobení emisí CO₂.
Nejžádanější destinací roku byla Británie, přičemž nejoblíbenější trasa vedla z Paříže do Londýna. Spolu s britskou metropolí jsou nejfrekventovanější Ženeva, Paříž a Nice; jediná vnitrostátní trasa, jež uvedeným konkurovala, je Řím–Milán .
Obliba dopravy soukromými letouny začala stoupat již během koronavirové pandemie. Když však protipandemická opatření skončila, ti, kdo začali létat soukromě, už se ke komerčnímu provozu nevrátili. Ekologové z toho nemají radost, protože taková doprava produkuje až čtrnáctkrát více skleníkových plynů (při přepočtu na hlavu a kilometr) než konvenční letecká doprava, a dokonce až padesátkrát více než jízda vlakem. Za poslední tři roky se přitom podle studie počet soukromých letů v Evropě zvýšil téměř pětkrát; v roce 2022 to bylo 572 806 cest.
Čtvrtina uhlíkové stopy
Zadavatelé studie doufají, že by zveřejněné údaje mohly zvýšit tlak na Evropskou unii a Británii, aby se více snažily používání soukromých letadel omezit. Francie loni vyzývala ke zvýšení daní na exkluzivní způsob létání (a zároveň jako první zakázala reklamu na fosilní paliva) a plán EU snížit emise do konce desetiletí o 55 procent přijde jejím politickým špičkám málo ambiciózní.
Sektor dopravy tvoří v Evropské unii téměř čtvrtinu takzvané uhlíkové stopy, jak ekologové nazývají množství CO₂ vypouštěného do ovzduší. „Soukromé tryskáče způsobují obrovské znečištění a obecně jsou zbytečné,“ řekl Doug Parr, ředitel pro politiku Greenpeace UK. „Miliony lidí na celém světě čelí klimatickému chaosu, přicházejí o živobytí nebo ještě něco horšího, zatímco nepatrná menšina dál pálí letecký benzin, jako by po nich měla přijít potopa.“
Greenpeace vyzvalo k zákazu soukromých tryskáčů a také letů na krátké vzdálenosti v místech, kde již existuje rozumné vlakové spojení. Doprava soukromými tryskovými letouny se tak připojila k dlouhé řadě jiných věcí, které by Greenpeace také rádo zakázalo. Společnost jí dělá hovězí maso, geneticky modifikované plodiny, fosilní paliva i plastové pytlíky a mnoho dalšího, o čem je Greenpeace přesvědčené, že by mohlo být užitečné zakázat.