Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Boeing ve stávce. 33 tisíc zaměstnanců odmítlo dohodu o zvýšení mezd

Řada zaměstnanců je naštvaná, protože očekávala lepší podmínky. Odbory původně požadovaly zvýšení mezd o 40 procent.

Boeing ve stávce. 33 tisíc zaměstnanců odmítlo dohodu o zvýšení mezd
Podle Reuters půjde o první stávku pracovníků Boeingu od roku 2008; ilustrační snímek | Shutterstock.com

Zaměstnanci závodů výrobce letadel Boeing na západním pobřeží USA odmítli kolektivní smlouvu o zvýšení mezd, když 96 procent z nich hlasovalo pro vstup do stávky, která začíná o půlnoci místního času (tedy dnes v 9:00 středoevropského letního času). Informovaly o tom tiskové agentury s odvoláním na odborovou organizaci IAM 751, která zastupuje více než 33 tisíc zaměstnanců firmy. Podle Reuters půjde o první stávku pracovníků Boeingu od roku 2008.

Stávka se uskuteční jen několik týdnů poté, co byl novým generálním ředitelem jmenován Kelly Ortberg. Jeho úkolem je obnovit důvěru ve výrobce letadel po lednovém incidentu, kdy se jednomu ze strojů 737 MAX za letu odtrhla část trupu v místě, kde je možnost mít další nouzový východ. Délka trvání stávky není jasná. Hlavní vyjednavač odborů Jon Holden novinářům řekl, že se chce co nejrychleji vrátit k jednacímu stolu.

Šéf odborové organizace v Boeingu IAM 751 Holden, který vedl jednání o nové kolektivní smlouvě, už v úterý říkal, že si není jist, zda zaměstnanci dohodu schválí. Firma a odbory v neděli oznámily předběžnou dohodu o zvýšení mezd o 25 procent v rámci čtyřleté kolektivní smlouvy. Tu však musejí nejdříve schválit zaměstnanci, které odboráři zastupují.

Holden podle agentury Reuters připustil, že řada z nich je naštvaná, protože očekávala lepší podmínky. Rozladění dávali najevo také uživatelé na profilu odborů IAM 751 na síti X. "Můj manžel řekl, že nový kontrakt je na nic, a bude hlasovat proti němu a pro stávku. Nemůžu uvěřit, že byste doporučili svým zaměstnancům, aby přijali mizernou smlouvu. Začínám si říkat, jestli vás Boeing nepodplatil," stojí například v jedné z reakcí.

Kromě zvýšení mezd o 25 procent nový kontrakt obsahuje například vyšší příspěvky zaměstnavatele na penzi a zdravotní pojištění nebo garanci, že případný nový komerční model se bude vyrábět v regionu Seattlu. Odbory ale původně požadovaly zvýšení mezd o 40 procent.

Dlouhá stávka by zatížila nejen hospodaření Boeingu, ale i leteckých společností, které si objednaly jeho letadla, a dodavatelů dílů pro výrobu. Podle odhadu společnosti TD Cowen by stávka trvající zhruba 50 dní mohla Boeing připravit o tři až 3,5 miliardy dolarů (68 až 79,3 miliardy korun). Poslední stávka zaměstnanců Boeingu v roce 2008 uzavřela závody na 52 dní a snížila denní tržby o zhruba 100 milionů amerických dolarů.

Boeing ve druhém čtvrtletí prohloubil ztrátu na 1,44 miliardy dolarů (33,8 miliardy korun), což je proti ztrátě 149 milionů dolarů (3,5 miliardy korun) před rokem nárůst zhruba na desetinásobek. Firma v červenci přistoupila na mimosoudní uznání viny v případu dvou tragických nehod letadel 737 MAX z let 2018 a 2019. V rámci dohody zaplatí pokutu 243,6 milionu dolarů (5,6 miliardy korun).