Komentář: Co nám říká Draghiho zpráva? Bez větší federalizace se EU nezmátoří

Ekonomické zaostávání EU není primárně způsobeno eurokraty, ale tím, že EU není ani federace jako USA, ani jednotná jako komunistická Čína. I Česko by čistě racionálně mělo mít zájem spíš na větším rozpočtu a větší federalizaci. Otázka je, zda to evropské národní státy pochopí. 

Ekonomické zaostávání EU není primárně způsobeno eurokraty, ale tím, že EU není ani federace jako USA, ani jednotná jako komunistická Čína. I Česko by čistě racionálně mělo mít zájem spíš na větším rozpočtu a větší federalizaci. Otázka je, zda to evropské národní státy pochopí. 

Celý článek
0

Evropa nezvládá využít zelenou energii. Ceny elektřiny stále častěji padají do záporu

Rychlá expanze obnovitelných zdrojů znamená pro evropský trh s elektřinou nečekaný problém. Ceny elektřiny totiž až příliš často padají do negativního pásma, protože o přebytky elektřiny není zájem.

Rychlá expanze obnovitelných zdrojů znamená pro evropský trh s elektřinou nečekaný problém. Ceny elektřiny totiž až příliš často padají do negativního pásma, protože o přebytky elektřiny není zájem.

Celý článek
0

První odhad: pojišťovny vyplatí za povodně 17 miliard

Pojištěné škody, které způsobily v minulých dnech katastrofální záplavy, dosáhnou podle prvních odhadů 17 miliard korun. Přibližně polovinu těchto škod mají domácnosti a druhou část podniky. Uvedla to dnes Česká asociace pojišťoven. Půjde tak zřejmě pro pojišťovny o druhou největší katastrofu.

Pojištěné škody, které způsobily v minulých dnech katastrofální záplavy, dosáhnou podle prvních odhadů 17 miliard korun. Přibližně polovinu těchto škod mají domácnosti a druhou část podniky. Uvedla to dnes Česká asociace pojišťoven. Půjde tak zřejmě pro pojišťovny o druhou největší katastrofu.

Celý článek
0

Boeing ve stávce. 33 tisíc zaměstnanců odmítlo dohodu o zvýšení mezd

Řada zaměstnanců je naštvaná, protože očekávala lepší podmínky. Odbory původně požadovaly zvýšení mezd o 40 procent.

Boeing ve stávce. 33 tisíc zaměstnanců odmítlo dohodu o zvýšení mezd
Podle Reuters půjde o první stávku pracovníků Boeingu od roku 2008; ilustrační snímek | Shutterstock.com

Zaměstnanci závodů výrobce letadel Boeing na západním pobřeží USA odmítli kolektivní smlouvu o zvýšení mezd, když 96 procent z nich hlasovalo pro vstup do stávky, která začíná o půlnoci místního času (tedy dnes v 9:00 středoevropského letního času). Informovaly o tom tiskové agentury s odvoláním na odborovou organizaci IAM 751, která zastupuje více než 33 tisíc zaměstnanců firmy. Podle Reuters půjde o první stávku pracovníků Boeingu od roku 2008.

Stávka se uskuteční jen několik týdnů poté, co byl novým generálním ředitelem jmenován Kelly Ortberg. Jeho úkolem je obnovit důvěru ve výrobce letadel po lednovém incidentu, kdy se jednomu ze strojů 737 MAX za letu odtrhla část trupu v místě, kde je možnost mít další nouzový východ. Délka trvání stávky není jasná. Hlavní vyjednavač odborů Jon Holden novinářům řekl, že se chce co nejrychleji vrátit k jednacímu stolu.

Šéf odborové organizace v Boeingu IAM 751 Holden, který vedl jednání o nové kolektivní smlouvě, už v úterý říkal, že si není jist, zda zaměstnanci dohodu schválí. Firma a odbory v neděli oznámily předběžnou dohodu o zvýšení mezd o 25 procent v rámci čtyřleté kolektivní smlouvy. Tu však musejí nejdříve schválit zaměstnanci, které odboráři zastupují.

Holden podle agentury Reuters připustil, že řada z nich je naštvaná, protože očekávala lepší podmínky. Rozladění dávali najevo také uživatelé na profilu odborů IAM 751 na síti X. "Můj manžel řekl, že nový kontrakt je na nic, a bude hlasovat proti němu a pro stávku. Nemůžu uvěřit, že byste doporučili svým zaměstnancům, aby přijali mizernou smlouvu. Začínám si říkat, jestli vás Boeing nepodplatil," stojí například v jedné z reakcí.

Kromě zvýšení mezd o 25 procent nový kontrakt obsahuje například vyšší příspěvky zaměstnavatele na penzi a zdravotní pojištění nebo garanci, že případný nový komerční model se bude vyrábět v regionu Seattlu. Odbory ale původně požadovaly zvýšení mezd o 40 procent.

Dlouhá stávka by zatížila nejen hospodaření Boeingu, ale i leteckých společností, které si objednaly jeho letadla, a dodavatelů dílů pro výrobu. Podle odhadu společnosti TD Cowen by stávka trvající zhruba 50 dní mohla Boeing připravit o tři až 3,5 miliardy dolarů (68 až 79,3 miliardy korun). Poslední stávka zaměstnanců Boeingu v roce 2008 uzavřela závody na 52 dní a snížila denní tržby o zhruba 100 milionů amerických dolarů.

Boeing ve druhém čtvrtletí prohloubil ztrátu na 1,44 miliardy dolarů (33,8 miliardy korun), což je proti ztrátě 149 milionů dolarů (3,5 miliardy korun) před rokem nárůst zhruba na desetinásobek. Firma v červenci přistoupila na mimosoudní uznání viny v případu dvou tragických nehod letadel 737 MAX z let 2018 a 2019. V rámci dohody zaplatí pokutu 243,6 milionu dolarů (5,6 miliardy korun).