Konec rozpaků při seznamování? Umělá inteligence vás (prý) naučí lépe randit

Seznamovací aplikace chtějí naučit mladou generaci flirtovat. Vyvíjejí proto AI chatboty, s nimiž si uživatelé mohou psát, trénovat romantickou konverzaci a rozvíjet případné vztahy s reálnými lidmi.

Konec rozpaků při seznamování? Umělá inteligence vás (prý) naučí lépe randit
Navazování vztahů by mohlo být jednodušší. Seznamovací aplikace připravují „AI dohazovače“ | Foto: Shutterstock

Platformy Tinder, Hinge, Bumble či Grindr vytvářejí a testují testují různé funkce umělé inteligence a chatboty, které mají uživatelům pomoci při seznamování. Jejich hlavním cílem je generovat takzvané icebreakery, tedy věty, které dokážou „prolomit ledy“ a konverzaci díky důvtipu posouvají do uvolněnější a méně formální roviny. Kromě toho budou AI nástroje také vytvářet uživatelům profily nebo jim třeba poskytovat zpětnou vazbu, co při seznamování dělají dobře a co špatně.

Tento obrat v odvětví směrem k AI vztahovému poradenství a koučování přichází podle listu Financial Times (FT) v době, kdy trh s online seznamkami stále trápí jistá únava z těchto aplikací, zejména mezi mladšími uživateli. „Umělá inteligence pomůže lidem navazovat lepší vztahy. Je to ten kamarád v baru, který vám pomůže někoho pozvat na rande, jen se vše odehraje ve virtuálním světě,“ řekl produktový ředitel Grindru AJ Balance. 

Letošní průzkum společnosti OnePoll pro Forbes Health zjistil, že více než tři čtvrtiny uživatelů seznamovacích aplikací zažily vyhoření, přičemž 40 procent z nich viní z vyčerpání opakované neúspěchy při hledání vhodného partnera. Úkolem chatbota společnosti Grindr, se jménem Grindr Wingman (Grindr Parťák), bude bránit takovému vyhoření tím, že pomůže uživatelům překonat porodní bolesti online seznamování. Dosáhnout toho chce mimo jiné tím, že bude generovat podněty ke konverzaci na základě jedinečných profilů a historie chatů uživatelů.

Umělá inteligence by tak podle Balanceho nakonec mohla odstranit náročnou práci spojenou s online seznamováním. „Myšlenka, že by si člověk mohl skrze AI parťáka promluvit s AI parťákem někoho jiného proto, aby třeba zjistil, jaké by to bylo jít na rande nebo nejprve našel společná témata, určitě stojí za prozkoumání.“ Podobně uvažují i lidé, kteří stojí za aplikací Tinder, seznamovací platformou, která jako první zpopularizovala třídění profilů potenciálních protějšků pomocí přejetí prstem doleva nebo doprava.

I oni by v rámci zkvalitnění služeb rádi využili umělou inteligenci k podpoře uživatelů během celé seznamovací cesty. Vývojáři už proto začali pracovat na zavádění nástroje pro tvorbu profilu za pomoci AI, která má zmírnit stres z výběru fotografií tím, že bude snímky skenovat a vybírat ty nejlepší. AI funkce vyvíjí pro stejnojmennou platformu i společnost Bumble. Její výkonná ředitelka Lidiane Jonesová se domnívá, že „podpora konverzace s umělou inteligencí pomůže zákazníkům získat důvěru, aby byli sami sebou.“ Na pomoc chytrých algoritmů při seznamování vsadila i platforma Hinge, jenž plánuje spustit nástroj AI chatbot. Ten bude nabízet zpětnou vazbu „randícím“ uživatelům, kteří s ním budou v interakci.  

Financial Times tvrdí, že tyto kroky se objevují přesně v době, kdy se online seznamovací platformy potýkají právě se zmíněnou únavou uživatelů a řeší, jak si je udržet a samozřejmě nabírat další. Například akcie společnosti Bumble se v srpnu propadly o více než 25 procent poté, co společnost snížila výhled tržeb a přiznala, že nedávná změna značky zatím nevedla k růstu počtu uživatelů. Vedle vlajkové aplikace Bumble (někdy také označované za „feministický Tinder“) firma provozuje také seznamovací platformy Badoo či Fruitz.

A pod tlakem investorů, kteří žádají růst uživatelů, je dle FT také gigant seznamovacího průmyslu a provozovatel Tinderu Match Group (MG), který má hodnotu 9,6 miliardy dolarů. Tinder totiž od letošního března do června vykázal sedmý čtvrtletní pokles počtu platících předplatitelů v řadě. Platforma Hinge ze skupiny MG uvedla, že jejich cílem v oblasti AI pomoci při navazovní vztahů je, aby se uživatelé cítili, jako by měli v aplikaci osobního „dohazovače“. Zajímavé je, že tato aplikace při nedávném zpomalení růstu Tinderu a Bumble stále rostla. Navíc to byla právě ona, která jako první uživatelům při tvorbě či editaci profilu umožňovala odpovídat na icebreaker otázky typu „Způsob, jak mě získat, je...“ nebo „Nejhloupější na mně je...“

Aby práce na AI chatbotech byly opravdu kvalitní, MG se rozhodl investovat do náboru vývojářů v oblasti umělé inteligence. Inženýři z jihokorejské společnosti Hyperconnect, kterou MG získala v roce 2021, tak budou přesměrováni na vytváření nástrojů umělé inteligence pro aplikace Tinder a Hinge. Zaměstnanecké řady nyní rozšiřuje i platforma Grindr, která podle slov AJ Balanceho v současné době najímá odborníky na vztahy a „intimní pohodu“. Slibuje si od toho, že chatbot asistent bude uživatelům poskytovat pozitivní rady. 

Někteří odborníci však zavádění AI do procesu randění nepovažují za šťastné. „Konečným bodem toho všeho je proměna lásky v efektivní dohazovací činnost a ne v nepředvídatelný zvrat osudu. A to podle mě není možné,“ cituje FT Carolinu Bandinelliovou, výzkumnici z britské University of Warwick.