Allegro dál roste. V Česku nabírá další zákazníky, z hodnoty Mallu ale zůstala jen čtvrtina
Na českém trhu působí polské online tržiště Allegro necelý rok. Za tu dobu už u nás nasbíralo přibližně 1,6 milionu zákazníků, a to i díky akvizici českých e-shopů Mall a CZC. Skupině se daří také ve své mateřské zemi – na Allegru nakupuje každý třetí Polák a každá druhá polská firma. V případě Mallu samotného ale situace tak růžová není.
Investice do Mallu se zatím Allegru příliš nevyplácí. Už po jeho akvizici před dvěma lety odepsal polský kolos z investice 2,3 miliardy zlotých (tehdy zhruba 12 miliard korun), což byla necelá polovina pořizovací sumy. Nyní Allegro v odpisech pokračuje. Z původních více než dvaceti miliard korun tak nyní Mall zůstává na přibližně čtvrtinové úrovni, vyplývá z nejnovějších finančních výsledků skupiny Allegro.
Mall tak zůstává pod tlakem svého polského vlastníka. „Je zřejmé, že skupina tyto dvě značky postupně slučuje. Vypadá to, že Mall je na cestě stát se jedním z prodejců na Allegru,“ řekl začátkem března Hospodářským novinám Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates, která firmám dodává e-shopová řešení. Mall by tak tímto způsobem zanikl. Už nyní jsou na jeho stránkách bannery lákající na nákup v Allegru, které se těchto v reklamách pasuje do role „většího Mallu“.
Allegru samotnému se nicméně v českém prostředí daří. „Aktivně u nás nakupuje přibližně 15 procent tamní populace. Jsme silní v Polsku, posilujeme v Česku a právě spouštíme tržiště i na Slovensku,“ říká Roy Perticucci, generální ředitel Allegra. Podle něj se teď Poláci zaměřují na „ozdravení“ českých obchodů, které vlastní. „Stále totiž vykazují výsledky pod našimi očekáváními.“
Dalším českým e-shopem v rukou Allegra je CZC, Poláci vlastní také kurýrní službu WeDo. Tyto tři české společnosti koupilo Allegro v rámci jednoho společného balíčku v dubnu 2022. Cenovka přesáhla čtyři miliardy zlotých, tehdy asi 21 miliard korun.
Českou mutaci svého on-line tržiště spustilo Allegro loni v květnu. Počet lidí, kteří na něm nakupovali, se ve čtvrtém loňském čtvrtletí meziročně zdvojnásobil na 1,6 milionu. „S počátečními výsledky v České republice jsme velmi spokojeni. Nabízíme tam zboží v objemu desetkrát větším, než jaký je u dalšího největšího hráče v elektronickém obchodu,“ uvedl polský podnik v tiskové zprávě.
Celkově loni Allegro zvýšilo hrubý provozní zisk o 20,7 procenta na 2,41 miliardy zlotých, tedy přes 14 miliard korun. Na polském trhu se hrubý provozní zisk loni zvýšil o 30 procent na 2,86 miliardy zlotých. Je to více než celková částka za celý podnik, což je dáno tím, že u zahraničních aktivit má firma hrubou provozní ztrátu 442,3 milionu zlotých. Meziročně se tato ztráta prohloubila o 123 procent, v roce 2022 činila 198,3 milionu zlotých.
Upravený hrubý provozní zisk, jinak definovaný také jako zisk jádrový, firma loni zvýšila o 18 procent na 2,54 miliardy zlotých. Z toho na Polsko připadá upravený EBITDA 2,96 miliardy zlotých, což znamená meziroční nárůst o 28,1 procenta. Ze zahraničních aktivit má Allegro u této položky ztrátu 414,6 milionu zlotých, o rok dříve ztráta činila 156,8 milionu zlotých.
Upravený EBITDA za loňské čtvrté čtvrtletí se v Polsku meziročně zvýšil o 28 procent na 905,7 milionu zlotých. Na první čtvrtletí letošního roku Allegro počítá s dalším růstem tohoto zisku, a to v rozmezí 28 až 31 procent. Znamenalo by to lepší vývoj, než v průměru očekávali analytici, kteří u této položky dosud počítali se ziskem 871 milionů zlotých.