Růst cen másla vytváří značné komplikace pro pekaře před vánoční sezónou
Cena másla v Evropě i ve Spojených státech dosahuje rekordních úrovní. Podle aktuálních dat Evropské komise se koncem září obchodovalo evropské máslo na globálních trzích za tuto cenu, což představuje meziroční nárůst o 83 %.
šéfredaktor
Dopady na pekaře a cukráře
Tento vývoj představuje zásadní problém pro pekaře a cukráře, kteří se připravují na tradičně náročné vánoční období. Zvýšení nákladů na máslo pravděpodobně povede ke zdražení vánočního cukroví a pečiva, což může mít negativní dopad na konečné ceny pro spotřebitele během svátků. Paul Boivin, ředitel francouzské federace pekařů a cukrářů (FEB), zdůraznil, že zejména menší výrobci budou čelit výrazným dopadům a že zvyšování cen je nevyhnutelné.
Faktory růstu cen
Analytici identifikují jako klíčové faktory růstu cen především silnou poptávku, omezené zásoby a preferenci zpracovatelů mléka pro výrobu ziskovějších produktů, jako jsou sýry. Sýry nejenže mají delší trvanlivost, ale také vyšší ziskovost ve srovnání s máslem. Ačkoli globální produkce mléka v roce 2024 mírně vzrostla, tento nárůst nedostačuje k pokrytí zvýšené poptávky.
Ceny másla v Česku a Německu
V České republice se ceny másla podle Českého statisického úřadu pohybují mezi 60 a 75 Kč za balení o hmotnosti 250 gramů, což představuje meziroční nárůst o téměř 25 %. V sousedním Německu dosáhly ceny historického maxima 2,39 EUR za stejné balení.
Výhled do budoucna
Podle odborníků by k poklesu cen mohlo dojít během následujících šesti až dvanácti měsíců, pokud výrobci mléka zvýší svou produkci jako odpověď na současné vysoké ceny. Nicméně tento proces může být časově náročný. Situaci navíc komplikuje riziko dalšího poklesu dodávek mléka způsobeného šířením onemocnění mléčných krav v západní Evropě.
Navzdory těmto komplikacím se očekává, že globální trh s máslem bude i nadále růst, s předpokládaným meziročním zvýšením o 7 % do roku 2029. Tento růst je přičítán především rostoucí poptávce po mléčných výrobcích v rozvojových zemích a zvyšující se preferenci přírodních tuků před alternativními produkty.