Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Rusové hlady asi neumřou. Jen se Moskvičem vrátí do minulého století

Sankce západních zemí, uvalené na Moskvu kvůli invazi na Ukrajinu, mají mnoho mezer a zdaleka neničí ruskou ekonomiku tak bolestivě, jak by to bylo možné provést ukončením dovozu energetických surovin.

Rusové hlady asi neumřou. Jen se Moskvičem vrátí do minulého století
ilustrační foto | Shutterstock.com

Statistiky a ekonomická data ale ukazují, že dopady sankcí na běžný život Rusů začínají být stále výraznější. Minulý týden se to potvrdilo na příkladu automobilového průmyslu: prodeje nových vozů v Rusku v květnu klesly meziročně o nevídaných 83,5 procenta a dostaly se na nejnižší úroveň za poslední desetiletí.

Sankce se na ruském automobilovém trhu neprojevily jen tím, že zahraniční automobilky ponechaly svému osudu ruské fabriky, a navíc utnuly také export na Východ. Ukázalo se, že těžce nesoběstačný je i vlastní ruský automobilový průmysl.

Ruská propaganda se tak sice mohla pochlubit, že továrna francouzského Renaultu po „znárodnění“ dostala vlastenecký název Moskvič, a mohla dodat výsledky průzkumu veřejného mínění, podle nichž by si vůz legendární značky rády pořídily dvě třetiny Rusů.

Chyběly ale informace o tom, že kvůli nedostatku dílů se z už tak zaostalých aut made in Russia stávají spíše parodie na osobní vozy. Aby se alespoň nějaká auta vyrobila, musely úřady zrušit řadu regulací – třeba povinné airbagy nebo ABS.

Podobné problémy s nedostatkem „západních“ součástek řeší i další odvětví, která vyžadují sofistikovanější práci než něco vykopat ze země a prodat. Putin tak může stokrát tvrdit, jak sankce pomáhají Rusku dosáhnout v ekonomice soběstačnosti.

Ano, hlady Rusové asi umírat nebudou. Budou si ale muset zvyknout na technologickou úroveň, které se západní země těšily před desítkami let.