Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Rusko zahájilo znárodňování. V Moskvě budou vyrábět moskviče

Moskevský starosta Sergej Sobjanin oznámil, že továrnu na automobily Renault převzalo město a bude v ní vyrábět legendární sovětskou značku aut Moskvič.

Rusko zahájilo znárodňování. V Moskvě budou vyrábět moskviče
Moskvič 2140, ilustrační foto | Shutterstock.com

Už několik dní po přepadení Ukrajiny Ruskem se západní firmy začaly stahovat z ruského trhu a Moskva naopak začala hovořit o vlně znárodňování, respektive nacionalizace ruské ekonomiky. Nyní přichází první velký konkrétní krok. Moskevská automobilka, jež patřila francouzskému Renaultu, bude stoprocentně vlastněna ruským hlavním městem.

„Rozhodl jsem se převést továrnu do majetku města a obnovit výrobu pod historickou značkou Moskvič,“ oznámil starosta Sergej Sobjanin. Automobily značky Moskvič se vyráběly během sovětské éry.

Francouzská automobilka naopak převod označila za zodpovědnou volbu, protože se tím zachrání 45 tisíc pracovních míst. „Otevřeme novou stránku v historii Moskviče,“ dodal starosta, jenž je ve funkci od roku 2010. Kromě provozu se má zachovat i síť většiny subdodavatelů.

Moskviče se vyráběly od třicátých let minulého století, nejprve se jednalo o kopie západních aut. Nejdříve amerického fordu, po válce německého opelu (Moskvič 400). Poslední moskvič se vyrobil v roce 2001. 

Francouzské váhání

Automobilka Reunalt byla kritizována kvůli svému váhání se z ruského trhu stáhnout, argumentovala tím, že nechce ohrozit pracovní místa. Svoje podnikání přerušila až po měsíci od začátku invaze na Ukrajinu. 

Nyní francouzský výrobce, kterého částečně vlastní stát, oznámil, že prodá většinový podíl AvtoVAZu ruskému výzkumnému automobilovému institutu NAMI a sto procent akcií firmy Renault Russia městu Moskva. Už dříve se spekulovalo o tom, že cena by měla být symbolická, pouze jeden rubl (třicet haléřů).

„Přijali jsme těžké, ale nezbytné rozhodnutí a činíme odpovědnou volbu vůči našim 45 tisícům zaměstnanců v Rusku,“ řekl generální ředitel Renaultu Luca de Meo. Výrobce přitom nevyloučil, že se v následujících letech na ruský trh vrátí, podle smlouvy má šest let na to, aby svůj podíl odkoupil zpět. Francouzský výrobce přiznal, že stažení z Ruska bude znamenat odepsání investic ve výši 2,3 miliardy dolarů. Renault začal v Rusku podnikat v Moskvě v roce 2005.

Ekonomický deník Kommersant před několika dny napsal, že ruský autoprůmysl a autoservisy mají problémy s dodávkami náhradních dílů. Jejich ceny měly od konce února vzrůst o 31 procent. Nepravidelnost dodávek se projevovala už v době pandemie, situace na trhu se zhoršila po zavedení západních sankcí. Zásoby se zmenšují, potvrdil Alexej Guljajev, zástupce ředitele ruského prodejce autodílů Avilon. Nejvíce podražily náhradní díly pro značku Ford, o 83 procent, díly pro Mercedes-Benz a BMW o více než čtyřicet procent.