Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Přechod na elektromobilitu drhne. EU potřebuje stavět čtrnáct tisíc dobíječek týdně

Prodeje aut na baterku postupně rostou, budování infrastruktury ale zaostává. EU potřebuje 6,8 milionu veřejných dobíjecích stanic do roku 2030.

Přechod na elektromobilitu drhne. EU potřebuje stavět čtrnáct tisíc dobíječek týdně
Elektromobil, ilustrační foto | Tomáš Novák, týdeník HROT

Evropské země by měly co nejdříve a zásadně zvýšit investice do budování infrastruktury pro elektromobily. Podle Evropské asociace výrobců automobilů vlády zaostávají za automobilkami a pomalá výstavba veřejných dobíjecích stanic může zbrzdit evropský přesun k „bezemisním“ automobilům.

Asociace upozorňuje, že počet prodaných elektromobilů v evropských zemích se za posledních pět let zvýšil desetkrát – na loňských 1,7 milionu aut do zásuvky, tedy necelou pětinu všech prodaných nových vozů. Počet dobíjecích stanic se ale za stejnou dobu zvýšil jen 2,5násobně.

Nová studie poradenské společnosti McKinsey ale ukazuje, že aby Evropa splnila smělý cíl a snížila do roku 2030 emise z osobní dopravy o 55 procent, potřebuje k tomu do roku 2030 nainstalovat celkem 6,8 milionu nabíječek. Na konci loňského roku jich ovšem byl k dispozici jen necelý čtvrtmilion.

Jinými slovy, podle studie by evropské země musely už od letošního roku otevírat na čtrnáct tisíc nových dobíjecích stanic týdně, aby dosáhly výsledného potřebného počtu. Aktuálně se jich ovšem v průměru týdně nainstaluje pouze kolem dvou tisíc.

Podle asociace výrobců automobilů by měly roční evropské investice do infrastruktury pro elektromobilitu dosáhnout kolem osmi miliard eur ročně. Zdánlivě vysoká částka je ale podle výrobců zanedbatelná například ve srovnání s tím, co evropské země utratily třeba za budování mobilních sítí. Například ve srovnání s výstavbou 5G sítě jsou potřebné investice do elektromobilní infrastruktury relativně malé – tvořily by jen asi šestnáct procent z jejich objemu.