Zdravotnictví v propasti. „Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Že sociální sítě ovládá progresivní levice? Nesmysl, velká část influencerů je pravicová

Většina mladých lidí nečerpá informace z tradičních médií, nýbrž od influencerů na sociálních sítích. Značnou pozornost přitom získávají konzervativně zaměření influenceři. Vyplývá to z aktuálního výzkumu, podle nějž tak byla vyvrácena domněnka, že sociální sítě nadržují progresivistům.

Většina mladých lidí nečerpá informace z tradičních médií, nýbrž od influencerů na sociálních sítích. Značnou pozornost přitom získávají konzervativně zaměření influenceři. Vyplývá to z aktuálního výzkumu, podle nějž tak byla vyvrácena domněnka, že sociální sítě nadržují progresivistům.

Celý článek
0

Rolls-Royce pracuje na největším leteckém motoru. Má být „eko“

Největší letecký motor na světě UltraFan by měl spotřebovat o čtvrtinu méně paliva, oznámil britský výrobce.

Rolls-Royce pracuje na největším leteckém motoru. Má být „eko“
ilustrační foto | Shutterstock.com

Rolls-Royce je v běžné populaci synonymem luxusního vozu, kterým jezdí milionáři. Ale už od první světové války vyvíjí a vyrábí i letecké motory. V době, kdy se spekuluje o budoucnosti osobní letecké dopravy, protože sílí tlak na snižování emisí – podobně jako je tomu v autoprůmyslu –, přichází britský výrobce motorů (automobilovou značku vlastní BMW) s vývojem nového motoru, jenž má výrazně snížit spotřebu leteckého paliva. 

Vzniká největší letecký motor na světě, jehož průměr dmychadla má mít 356 centimetrů (140 palců), a bude tak větší než od americké konkurence General Electric. Obě firmy jsou největšími výrobci leteckých motorů.

Dvouproudový motor UltraFan má být vhodný pro menší i větší dopravní letadla. Vývoj podpořila také britská vláda, která přispěla výrobci už 500 miliony liber. Zelenější motor bude mít o 25 procent vyšší účinnost, a tedy i nižší spotřebu paliva oproti generaci motorů Trent. Motor bude výrazně lehčí, protože využívá kompozitní materiály. A také méně hlučný.

„Tento motor se jinému nevyrovná. Když ho vidíte, máte oči navrch hlavy. Je to umělecké dílo,“ uvedl technologický ředitel Rolls-Roycu Simon Burr. Technologický demonstrátor má být hotov do konce tohoto roku, po sedmi letech vývoje. Staví se v testovacím centru v anglickém Derby.

Firma tím chce dát nový impulz celému sektoru v době postcovidové, až se opět rozběhne globální letecký turismus a bude třeba nabízet účinnější motory do nových letounů. Britský výrobce motorů loni vykázal rekordní ztrátu 5,6 miliardy dolarů, protože výroba a nákupy nových civilních letadel se prakticky zastavily.

Zároveň letecký sektor spoléhá na to, že se ve velké míře začnou používat zelená paliva. Měla by snížit uhlíkovou stopu létání, které je ekologickými aktivisty kritizováno. I první chod motoru má být u Rollse poháněn stoprocentně udržitelným palivem. Prezident firmy pro civilní letectví Chris Cholerton přiznal, že požadavek na udržitelnější způsob létání po pandemii covidu berou velmi vážně.

Výrobce motorů tvrdí, že dvouproudové letecké motory budou i v následujících letech klíčové pro dálkové lety velkých dopravních letadel, jež nemohou nahradit elektromotory a akumulátory. UltraFan má takový výkon, že by mohl pohánět pět stovek automobilů.