První svezení se Škodou Elroq. K parkování vás už nepotřebuje. Přes aplikaci to zvládne lépe než vy.

Škoda Elroq

Foto: Škoda Auto

První svezení se Škodou Elroq. K parkování vás už nepotřebuje. Přes aplikaci to zvládne lépe než vy.

Škodovka pozvala evropské novináře na Mallorcu, kde si poprvé mohli vyzkoušet jízdní vlastnosti nového plně elektrického modelu Elroq. Ten bude pro Škodu klíčový, vstupuje totiž do náročného segmentu kompaktních SUV. Krátké svezení v hornatém terénu ukázalo, že na konkurenční boj je velmi dobře připraven.

Pavel Štrunc

Pavel Štrunc

Autor podcastů

Kdo znáte Mallorcu s jejími působivými horami, klikatými silnicemi a úchvatným pobřežím, pochopíte, že byla ideálním místem, kam škodovka mohla pozvat evropské novináře k první zkušenosti s novým Elroqem. Místo totiž na malém území nabízí vše: prudká stoupání, klesání, dálnice i stísněný městský provoz.

Foto: Škoda Auto

Škoda Elroq

Foto: Škoda Auto

Námi zvolený model byl Elroq 85 má elektromotor umístěný na zadní nápravě s výkonem 210 kW. Z Palmy vyrážíme do Sólleru, na severozápad ostrova skrz klikaté horské cesty Tramuntany. Elektromotor přináší na silnici velmi slušnou dynamiku, byť jsou v autě tři dospělí, poměrně robustně stavění novináři, a jejich zavazadla. Díky platformě MEB, sdílené s modelem Enyaq, nabízí Elroq stabilní a sebejisté jízdní vlastnosti. V malých uličkách Sólleru oceníte dobrý rejd. Řízení je přesné a poskytuje dobrou zpětnou vazbu. Podvozek efektivně tlumí nerovnosti, na druhou stranu pořádně jej prověří asi až provoz na pražských silnicích. Při jízdě ve městě jedete za 14 kWh/100 km, na dálnici, konkrétně při 120 km/h, se spotřeba pohybuje kolem 21 kWh/100 km. Automobilka uvádí u tohoto typu baterie (82kw) dojezd až 581 km, tolik jsme ale na Mallorce najet nestačili.

Škoda novinářům ukázala řadů nových technologií. Mimo jiné i možnost zaparkovat auto na dálku, kdy jej ovládáte pouze přes MyŠkoda aplikaci v mobilním telefonu. Svůj Elroq můžete nechat parkovat zcela automaticky až na pěti známých místech, například doma nebo v práci. Uložený parkovací manévr lze spouštět uvnitř vozu, ale můžete jej snadno provádět pomocí aplikace, i když nesedíte ve voze, a hlídat si tak prostor kolem vozidla z úplně jiné perspektivy. Tady se podívejte se na video, jak to vypadá v praxi:

Interiér je prostorný a pohodlný. Měřím 193 cm a za volantem se cítím dobře, a stejné je to na zadních sedadlech. Ano, je to laciný pokus, ale mě baví a udělám jej opět: sednu si za sebe na zadní sedalo bez problémů. Interiér je tichý, proniká do něj velmi málo aerodynamického hluku, byť tohle je zkušenost z rychlosti kolem 120 km/h. Ovládání se dělí mezi fyzická tlačítka a 12" infotainment displej. Dokázal bych si představit větší ikony ovládání, nebo otočné ovladače, které jsou v novém Superbu, nebo Kodiaqu, software ale funguje plynule a bezchybně. Do horní lišty jsou umístěny ovladače asistentů, které lze přímo vypnout. Digitální kokpit poskytuje klíčové informace o stavu baterie, dojezdu a dalších parametrech. A je přímo před vámi, v zorném poli řidiče, nemusíte šilhat na centrální displej. Možno též využít head-up display.

Foto: Škoda Auto

Interiér Škody Elroq

Foto: Škoda Auto

Nebyla by to Škoda, aby i u tohoto svého modelu nenabídla "Simply Clever" řešení, nebo detaily, které usnadňují každodenní používání. Ano, zní to jako fráze z katalogu nebo prezentace, ale funguje to a jsou to příjemné detaily. Nastavitelná loketní opěrka, mnohdy už není zvykem, abyste si loket podepřeli podle své výšky. Často v interiérech vítězí pevný středový panel. Zdířky na mince, nebo - věc, která chybí i v premiových autech - čalouněné odkládací prostory ve dveřích - hodíte tam klíče a zbavíte se nepříjemného zvuku. Nebo integrovaný držák na nápoje s funkcí otevírání lahví jednou rukou – drobnost, kterou oceníte za jízdy. A to samozřejmě nezmiňuji další úložné prostory - kapsy na deštník ve dveřích nebo skryté boxy pod podlahou zavazadlového prostoru. Ten má 470 litrů. Nově také bezklíčově otevřete všechny dveře, nejen přední.

Její jízdní vlastnosti jsou srovnatelné s větším modelem Enyaq, avšak kompaktnější rozměry činí Elroq obratnějším a vhodnějším pro městský provoz. Zároveň je to ale auto, které už není jen oním "druhým autem do rodiny", ale plně zastoupí roli jedničky.