Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Průmyslová výroba padá. Ale ne ve všech odvětvích

Papírenský, potravinářský a farmaceutický průmysl v březnu navzdory útlumu ekonomiky rostly.

Průmyslová výroba padá. Ale ne ve všech odvětvích
ilustrační foto | Michal Čížek

Omezení výroby po vyhlášení nouzového stavu kvůli šíření čínské chřipky vážně zasáhlo český průmysl. Průmyslová produkce v březnu 2020 klesla v meziročním srovnání o 10,8 procenta, což není velké překvapení. Nečekané může být spíše to, že i v krizové situaci si některá odvětví polepšila.

Jak vyplývá z dat zveřejněných Českým statistickým úřadem, papírenský průmysl zaznamenal v březnu meziroční nárůst produkce o 13 procent. O něco pomaleji rostlo i odvětví zpracování dřeva. O necelých sedm procent se oproti loňskému březnu zvedla výroba potravin a léčiv.

Naopak na celkovém poklesu měla největší podíl padající výroba automobilů (meziročně o téměř 26 procent), průmyslových strojů a zařízení a také výroba počítačů, elektronických a optických přístrojů. Tržby průmyslových podniků v běžných cenách meziročně klesly o 9,5  procenta. Vývoz se snížil o téměř 12 procent, naopak propad dodávek na domácí trh byl poloviční – minus šest procent.

Jak upozornil analytik ING Bank Jakub Seidler, tuzemská průmyslová výroba klesla méně, než analytici odhadovali. Stejně tak je zatím propad mírnější než za minulé krize; na počátku roku 2009 průmyslová produkce v Česku padala v meziročním srovnání o více než 20 procent. „Je pravděpodobné, že dubnový pokles průmyslu se bude pohybovat v obdobné intenzitě. To však nebude vzhledem k zastavení výroby v automobilkách až tak překvapivé,“ dodává Jakub Seidler.

Současně se ukazuje, jak úzce je český průmysl propojen s německým. Březnový pokles výroby v Německu byl podobný jako u nás, konkrétně minus 11,6 procenta. Propad výroby v automobilovém průmyslu u západních sousedů přesáhl 31 procent.

Vývoj českého průmyslu za březen 2020
Obor průmyslu Meziroční změna produkce (v %)
Výroba papíru 12,9
Zpracování dřeva 8,8
Potravinářský průmysl 6,9
Výroba léčiv 6,5
Výroba ostatních dopravních prostředků -1,1
Hutnictví a slévárenství -4
Chemický průmysl -4,2
Výroba oděvů -4,4
Výroba a rozvod elektřiny, plynu a tepla -5,8
Výroba elektrických zařízení -8,9
Gumárenský a plastikářský průmysl -10,8
Výroba nábytku -11,6
Těžba a dobývání -15,4
Výroba počítačů, elektronických a optických přístrojů -15,8
Výroba textilií -17,4
Výroba strojů -17,9
Výroba motorových vozidel -25,8
Obuvnický průmysl -28,1