Česko zažívá startupový boom. Jak ale zabránit odlivu inovativních společností do zahraničí?

„Hlavní problém stále vidím v digitalizaci státní správy. Stát nejenže nedokáže zjednodušit procesy, ale ani neposkytuje firmám potřebná data, která by mohla výrazně urychlit jejich růst,“ říká partner Deloitte Jiří Sauer.

„Hlavní problém stále vidím v digitalizaci státní správy. Stát nejenže nedokáže zjednodušit procesy, ale ani neposkytuje firmám potřebná data, která by mohla výrazně urychlit jejich růst,“ říká partner Deloitte Jiří Sauer.

Celý článek
0

Čipová hysterie: Jediný chybný enter na 24 hodin hrozil potopit celé klíčové odvětví

Holandský výrobce čipů ASML omylem zveřejnil nepříznivou prognózu a burzy po celém světě klesly. Škodu o den později napravil tchajwanský konkurent TSMC. 

Holandský výrobce čipů ASML omylem zveřejnil nepříznivou prognózu a burzy po celém světě klesly. Škodu o den později napravil tchajwanský konkurent TSMC. 

Celý článek
0

Komentář: Čínské akcie zůstávají atraktivní i přes nedávnou korekci cen

Pokud čínská vláda, podobně jako tomu bylo v roce 2008 za finanční krize, „posype“ ekonomiku znatelně i fiskálně, můžeme se dočkat i trvalejšího růstu tamního akciové trhu.

Pokud čínská vláda, podobně jako tomu bylo v roce 2008 za finanční krize, „posype“ ekonomiku znatelně i fiskálně, můžeme se dočkat i trvalejšího růstu tamního akciové trhu.

Celý článek
0

Komentář: Proč evropský průmysl oživuje jen velmi pomalu

Slabá čínská ekonomika, zdražující námořní doprava či výpadky v dodavatelských řetězcích. To vše hraje proti rychlejšímu růstu evropského průmyslu.  

Komentář: Proč evropský průmysl oživuje jen velmi pomalu
ilustrační foto | Shutterstock.com

Po první polovině letošního roku je patrné, že evropský průmysl nadále prochází určitou kontrakcí. Index PMI ve zpracovatelském průmyslu v eurozóně byl v červnu 2024 revidován na vyšší hodnotu 45,8 z předběžného odhadu 45,6. Přesto indikátor zůstává výrazně pod průměrem průzkumu 51,6 a výroba se v letošním roce snížila zatím nejrychlejším tempem.  

Nové zakázky, nákupní aktivita firem i zaměstnanost klesaly bohužel opět rychleji. V jakém stavu je odvětví, co můžeme čekat od zbytku roku nebo jaké jsou dopady na domácí průmyslovou základnu? 

Nižší průmyslová výroba v červnu naznačuje, že sektor zažívá pouze pozvolné oživení, které by mohlo zrychlovat jen v omezené míře. Pozitivním faktorem by mohla být vyšší spotřeba domácností, nižší úrokové sazby nebo redukce zásob. Zvýšit investiční aktivitu firem by mohlo také zásadnější uvolnění měnové politiky ze strany ČNB. Ta na svém nadcházejícím zasedání může přikročit ke snížení sazeb až o 50 bazických bodů (bps). 

To je výčet pozitivních věcí, na druhé straně ale stále přetrvávají citelná rizika. Viditelně zdražuje již řadu měsíců námořní doprava, ceny tohoto segmentu dopravy se dostávají na nejvyšší úrovně od pandemie covid-19. Právě tehdy tzv. „úzká“ hrdla znamenala významné nabídkové šoky a zpomalení tempa výroby.

Sledovaný index přepravy Drewry’s World Container se tento týden zvýšil o jedno procento na 5 937 dolarů za kontejner, ovšem meziročně vzrostl o těžko uvěřitelných 286 procent. Na vině zůstávají útoky povstaleckých skupin z Jemenu. Právě kvůli těmto hrozbám v Rudém moři je ohrožena trasa mezi Evropou a Asií. Dopravci raději obeplují celou Afriku, což cestu prodlužuje až o dva týdny a výrazně jí tak prodražuje. 

Komplikovaná situace zůstává také v Číně, kde tamní ekonomika i přes opakované měnové či fiskální stimuly bojuje s trvalejší deflací a nižším ekonomickým růstem. To pak oslabuje poptávku po zboží z Evropy. 

S obavou současný vývoj sledují velké automobilové koncerny. Ty se již tak potýkají s určitými výpadky v dodavatelských řetězcích. V hospodářských výsledcích za uplynulé čtvrtletí tuto situaci okomentoval německý podnik Porsche. Společnost uvedla, že kvůli nedostatku hliníkových dílů by mohla dokonce úplně zastavit výrobu některých svých modelů, potýká se rovněž se slabší poptávkou. Zbytek letošního roku, tak může být poznamenán určitými výkyvy ve výrobě a slabším ekonomickým růstem klíčových ekonomik, což může dál brzdit oživení domácího průmyslu. 

Autor je hlavní ekonom Argos Capital