Pro generaci Z je work-life balance důležitější než plat. Home office má ale jen třetina mladých Čechů
Velká část mladých Čechů by k tomu, aby lépe sladila profesní a soukromý život, upřednostňovala práci na částečný úvazek, případně flexibilní pracovní dobu. Ne každý zaměstnavatel jim ale vychází vstříc.
redaktor
Plat? Ten je až na druhém místě. Pro 31 procent zástupců generace Z (lidé narození zhruba mezi lety 1996 a 2012) a 34 procent mileniálů (tedy generace Y narozená mezi lety 1981 a 1996) je nejdůležitějším měřítkem, podle kterého si vybírají nového zaměstnavatele, potřeba nastavení rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem.
„To, že je pro mladé Češky a Čechy důležitější work-life balance ještě více než jejich plat, mě příliš nepřekvapuje. S mladými lidmi se často potkávám a vím, že si dobře uvědomují, jak velký vliv na ně práce má – a že nevhodná pozice nebo zaměstnavatel mohou mít velmi negativní dopad na kvalitu jejich života,“ říká k výsledkům průzkumu Andrea Černá, expertka na HR trendy v Deloitte.
Velká část mladých Čechů – téměř 40 procent zoomerů – by přitom pro to, aby lépe sladila profesní a soukromý život, upřednostňovala práci na částečný úvazek, případně flexibilní pracovní dobu. Přes 30 procent zástupců generace Z také v průzkumu uvedlo, že by firmy měly zaměstnancům umožnit práci na dálku, pokud si to přejí.
62 procent zoomerů a 54 procent mileniálů nicméně prohlásilo, že jejich zaměstnavatel nedávno zavedl návrat do kanceláří – a oni mají povinnost být v určité dny přítomní na pracovišti. Většina mladých momentálně pracuje plně z kanceláře, tedy bez home officů (59 procent příslušníků generace Z, v případě generace Y je to 63 procent). Třetina z nich pracuje hybridně, výhradně na dálku jen necelá desetina.
„Samozřejmě platí, že ne u všech pozic je čerpání home officu možné, ale takto nízká čísla jsou překvapivá. Vypadá to, že velká část firem zůstává ohledně flexibility, home officů nebo zkrácených úvazků dál negativně naladěna. Jsem přitom přesvědčen o tom, že je nevyhnutelné naslouchat přáním i potřebám uchazečů, který je na trhu nedostatek,“ doplňuje David Batal, vedoucí partner oddělení auditorských služeb v Deloitte.
Podle Batala se celá řada společností možností zkrácených úvazků chlubí, ale ve skutečnosti je nabízí jen malá část z nich. „Všechny naše současné ředitelky byly v určité fázi své kariéry zaměstnány na částečný úvazek, případně mají part-time nyní. Nebýt této flexibility, tak bychom možná o některé z těchto žen přišli,“ tvrdí s tím, že jde o věc, kterou si velké množství zaměstnavatelů neuvědomuje. „Snad je dlouhodobě nízká nezaměstnanost přinutí své postoje přehodnotit.“
Kromě rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem zajímá mladé Čechy při výběru zaměstnání samozřejmě i výše platu, další finanční výhody i benefity na pracovišti, například vhodné nastavení mateřské a otcovské dovolené či možnost čerpání pracovního volna. Důvodem k podání výpovědi je pak nejčastěji nízký plat, pocit vyhoření nebo nedostatek příležitostí ke kariérnímu postupu.
Průzkum Deloitte Gen Z and Millenials 2024 obsahuje odpovědi 500 respondentů z České republiky, které doplňují globální průzkum. Toho se dohromady účastnilo téměř 23 tisíc lidí ze 44 zemí napříč Evropou, Severní Amerikou, Latinskou Amerikou, Středním východem, Afrikou a Asií. Průzkum se uskutečnil mezi listopadem 2023 a březnem 2024.