Čínskou pobočku PwC doběhl skandál Evergrande. Pověst velkých auditorských firem je v troskách

Auditorské firmy takzvané Velké čtyřky – PwC, Deloitte, EY a KPMG – čelí kritice, že v podstatě jen berou peníze za to, že pomáhají velkým klientům krýt účetní podvody. Skandály v Číně takovým tvrzením nahrávají.

Auditorské firmy takzvané Velké čtyřky – PwC, Deloitte, EY a KPMG – čelí kritice, že v podstatě jen berou peníze za to, že pomáhají velkým klientům krýt účetní podvody. Skandály v Číně takovým tvrzením nahrávají.

Celý článek
0

Zlepšení dostupnosti bydlení? Česko potřebuje 25 tisíc nájemních bytů ročně, vyjde to na 100 miliard korun

Do dvou let stát plánuje vystavět pět tisíc dostupných nájemních bytů. Zatím na to má sedm miliard korun.

Do dvou let stát plánuje vystavět pět tisíc dostupných nájemních bytů. Zatím na to má sedm miliard korun.

Celý článek
0

„Lepší než lidské oko.“ Muskův Neuralink vyvíjí nadějný implantát pro obnovu zraku

Elon Musk se svým Neuralinkem zaznamenal další úspěch. Jeho experimentální implantát zaměřený na obnovu zraku získal od amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) označení „průlomové zařízení“.

Elon Musk se svým Neuralinkem zaznamenal další úspěch. Jeho experimentální implantát zaměřený na obnovu zraku získal od amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) označení „průlomové zařízení“.

Celý článek
0

Potíže automobilek rostou. Letos vyrobí o 140 tisíc aut pod plán

V létě sjelo z výrobních linek automobilek v Česku o dvě pětiny méně nových vozů než loni. Odstávky kvůli nedostatku čipů pokračují i na podzim.

Potíže automobilek rostou. Letos vyrobí o 140 tisíc aut pod plán
ilustrační foto | Profimedia.cz

Pesimismus v automobilovém průmyslu v Česku roste. Po tragickém létě, kdy automobilky vyrobily téměř o dvě pětiny méně vozů než loni, problémy s dodávkami komponent pokračují i na podzim. Především kvůli nedostatku čipů stála tento týden výroba v kolínské Toyotě, Škoda Auto plánuje poslat zaměstnance na nucenou dovolenou poslední týden v září.

„Situace v automobilovém průmyslu se nelepší, spíše naopak. V Malajsii byla dočasně pozastavena výroba u klíčových dodavatelů čipů kvůli opatřením proti šíření koronaviru. Dodávky byly ovlivněny také problémy v logistice například kvůli uzavření některých velkých čínských přístavů,“ popisuje pokračující potíže v dodavatelském řetězci výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. 

Výpadky dodávek a odstávky výroby v letních měsících nejhůře pocítil výrobní závod Toyoty. Ta v červenci dokončila necelých 6,9 tisíce nových vozidel, tedy o 37 procent méně než loni. Celý srpen pak byla továrna mimo provoz. Škodovka během léta odeslala k zákazníkům přes 65 tisíc automobilů, což je meziročně o 42 procent horší výsledek.

Nejlépe ze všech tří českých automobilek si s problémy v červenci a srpnu poradilo nošovické Hyundai. Propad výroby v červenci byl asi pětiprocentní na 17,5 tisíce vozů, srpen byl pro korejského výrobce dokonce lepší než v roce 2020: dokončení 22,5 tisíce vozů je o necelé procento vyšší produkce.

Celkově od začátku roku je na tom sice výroba automobilů pořád lépe než v roce 2020, a to o více než 12 procent, důvodem je nicméně loňské velmi slabé jaro, a především duben. Srovnání s posledním „normálním“ rokem 2019 je ale už o poznání horší: produkce je za osm měsíců roku nižší skoro o 18 procent.

Sdružení automobilového průmyslu odhaduje, že do konce roku nedojde k žádnému rapidnímu zlepšení. „Kvůli chybějícím čipům nebude v tuzemsku vyrobeno zhruba 140 tisíc vozidel, o která by jinak zákazníci měli zájem,“ odhaduje Zdeněk Petzl. I kvůli tomu tak bude pokračovat nedostatek v autosalonech, kvůli němuž si u některých modelů musejí zákazníci počkat na dodání půl roku i více.

Kromě dlouhodobých problémů s dodávkami je zajímavý ještě jeden trend, a sice stále rostoucí podíl elektromobilů na celkové flotile. Od začátku roku se elektromobily na výrobě podílejí už více než deseti procenty. A v srpnu podle Sdružení automobilového průmyslu bylo na elektrický pohon každé páté vyrobené vozidlo.