Pesimismus v automobilovém průmyslu v Česku roste. Po tragickém létě, kdy automobilky vyrobily téměř o dvě pětiny méně vozů než loni, problémy s dodávkami komponent pokračují i na podzim. Především kvůli nedostatku čipů stála tento týden výroba v kolínské Toyotě, Škoda Auto plánuje poslat zaměstnance na nucenou dovolenou poslední týden v září.
„Situace v automobilovém průmyslu se nelepší, spíše naopak. V Malajsii byla dočasně pozastavena výroba u klíčových dodavatelů čipů kvůli opatřením proti šíření koronaviru. Dodávky byly ovlivněny také problémy v logistice například kvůli uzavření některých velkých čínských přístavů,“ popisuje pokračující potíže v dodavatelském řetězci výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Výpadky dodávek a odstávky výroby v letních měsících nejhůře pocítil výrobní závod Toyoty. Ta v červenci dokončila necelých 6,9 tisíce nových vozidel, tedy o 37 procent méně než loni. Celý srpen pak byla továrna mimo provoz. Škodovka během léta odeslala k zákazníkům přes 65 tisíc automobilů, což je meziročně o 42 procent horší výsledek.
Nejlépe ze všech tří českých automobilek si s problémy v červenci a srpnu poradilo nošovické Hyundai. Propad výroby v červenci byl asi pětiprocentní na 17,5 tisíce vozů, srpen byl pro korejského výrobce dokonce lepší než v roce 2020: dokončení 22,5 tisíce vozů je o necelé procento vyšší produkce.
Celkově od začátku roku je na tom sice výroba automobilů pořád lépe než v roce 2020, a to o více než 12 procent, důvodem je nicméně loňské velmi slabé jaro, a především duben. Srovnání s posledním „normálním“ rokem 2019 je ale už o poznání horší: produkce je za osm měsíců roku nižší skoro o 18 procent.
Sdružení automobilového průmyslu odhaduje, že do konce roku nedojde k žádnému rapidnímu zlepšení. „Kvůli chybějícím čipům nebude v tuzemsku vyrobeno zhruba 140 tisíc vozidel, o která by jinak zákazníci měli zájem,“ odhaduje Zdeněk Petzl. I kvůli tomu tak bude pokračovat nedostatek v autosalonech, kvůli němuž si u některých modelů musejí zákazníci počkat na dodání půl roku i více.
Kromě dlouhodobých problémů s dodávkami je zajímavý ještě jeden trend, a sice stále rostoucí podíl elektromobilů na celkové flotile. Od začátku roku se elektromobily na výrobě podílejí už více než deseti procenty. A v srpnu podle Sdružení automobilového průmyslu bylo na elektrický pohon každé páté vyrobené vozidlo.