Poslední večeře, drag queens nebo Céline Dion. Co Čechy na olympiádě zaujalo nejvíc?
Výrazný nárůst vyhledávání zaznamenal například termín „drag queen“, který komentátoři přenosu v souvislosti s ceremoniálem zmiňovali.
redaktor
Strhl se kolem toho opravdu velký povyk. Při slavnostním zahájení olympijských her se odehrála scéna, která v mnohém připomínala slavný obraz Poslední večeře od Leonarda da Vinciho. Apoštoly ale ztvárnily takzvané drag queens (muži, kteří svým oblečením a chováním karikují ženy – pozn. red.) či transgender modelka, na stole pak jako řecký bůh vína Dionýsos ležel téměř nahý zpěvák Philippe Katerine. Pořadatelé her se už omluvili katolické církvi i všem křesťanským skupinám, kterých se kontroverzní inscenace dotkla.
Spíš než parodie na Poslední večeři Páně ale Čechy zaujalo vystoupení kanadské zpěvačky Céline Dion, která se na pódiu objevila naposledy v roce 2020. Poté se stáhla do ústraní, aby se léčila s vzácným autoimunitním syndromem ztuhlé osoby, který způsobuje svalové křeče a tuhnutí svalů. „Jméno Céline Dion zaznamenalo ve dnech po zahajovací ceremonii 27 300 unikátních vyhledávání,“ uvádí Yoav Shmaria z izraelské společnosti Similarweb, která analyzuje dění na internetu. V uplynulém týdnu si pak Dion denně vyhledávalo téměř 12 tisíc Čechů, vyplývá z dat, do kterých měl Hrot možnost nahlédnout.
Část ceremoniálu, která měla vzdát hold módním designérům, modelingu i dekadenci jako životnímu stylu a zahrnula řadu queer umělců, zaujala bezprostředně po zahájení jen 307českých diváků. V dalších dnech nicméně zájem o toto téma rostl i v souvislosti s tím, jak se začalo hojně probírat v médiích a na sociálních sítích. Za poslední týden se průměrně ve vyhledávání objevilo 575krát denně.
Ve vyhledání dále následovala Lady Gaga, která na zahájení rovněž vystoupila, death metalová kapela Gojira, řeka Seina nebo designér Jan Černý, který navrhl oblečení pro český olympijský tým. Tato kolekce rovněž vzbudila výrazné reakce nejen v online prostoru.
foto: Jakub Zeman/Olympijský tým
Tradiční průvod zúčastněných národů, který se obyčejně odehrává v prostoru velkých stadionů, byl tentokrát zasazen přímo do centra hostitelského hlavního města. Na Seině plulo 84 lodí s 205 národními posádkami. „Olympiáda jako taková se pak v den ceremoniálu dostala mezi sedm nejvyhledávanějších klíčových slov na českém internetu. Mezi obecnými termíny, jako je počasí nebo TV program, se tak stala nejvýraznějším aktuálním trendem, o který se Češi zajímali,“ dodává Shmaria.
Similarweb umožňuje firmám činit rozhodnutí založená na datech – jeho platforma pro webovou inteligenci dokáže pochopit a analyzovat veškeré dění v prostředí internetu, od základních údajů o návštěvnosti po chování lidí na síti. Mezi jeho klienty už patří třeba Google, eBay, Adidas, Zalando nebo Booking.com. Firma nedávno oznámila, že své nové vývojářské centrum otevře v Praze.