Polský maloobchodní řetězec Żabka očekává růst ziskovosti
Polská maloobchodní skupina Żabka se v letošním roce chystá na další růst ziskovosti. Finanční ředitelka Marta Wrochna-Lastowska včera oznámila, že společnost očekává, že marže EBITDA (zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací) překoná loňských 12,4 %.
Toto oznámení přichází v době, kdy se Żabka připravuje na možná největší veřejnou nabídku akcií (IPO) na varšavské burze od roku 2020. Prostřednictvím IPO chce společnost získat až 6,45 miliardy zlotých (zhruba 17,1 miliardy Kč) pro své akcionáře. Sama firma však žádné prostředky z této transakce nezíská.
„Díky naší schopnosti generovat hotovost jsme neměli potřebu vydávat nové akcie,“ uvedla Wrochna-Lastowska, s tím že budoucí emise akcií přesto není vyloučena.
Żabka, založená v roce 1998, se řadí mezi nejvýznamnější maloobchodní značky v Polsku. Podle generálního ředitele Tomasze Suchańského dnes skupina provozuje více než 10 700 obchodů napříč Polskem, které nabízejí široký sortiment od potravin až po rychlé občerstvení.
Vedení společnosti vidí další potenciál pro růst. Mezi roky 2024 a 2028 plánuje otevřít 4 500 nových obchodů, čímž by se jejich celkový počet vyšplhal na 14 500. Dlouhodobě Żabka odhaduje, že polský trh má kapacitu až na 19 500 obchodů.
Kromě domácího trhu firma nedávno vstoupila i na rumunský trh, kde plánuje do konce roku otevřít 50 obchodů. Střednědobým cílem společnosti je otevírat více než 1 000 obchodů ročně v Polsku i Rumunsku a do roku 2028 více než zdvojnásobit své prodeje koncovým zákazníkům.
Ambiciózní plány a očekávané zvýšení ziskovosti dělají z nadcházejícího IPO Żabky jednu z nejsledovanějších událostí na polském finančním trhu v tomto roce.