Dobré zprávy pro české obchody: Ekonomika se zlepšuje, lidé více utrácejí, ukazuje nový SOCR Retail Index
Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) dnes zveřejnil výsledky nového nástroje pro měření nálady v českém maloobchodě – SOCR Retail Indexu. S hodnotou 63,8 na stupnici od 0 do 100 index naznačuje mírně pozitivní výhled a potvrzuje postupné oživení v sektoru.
Oživení trhu a změny v chování spotřebitelů
Prezident SOCR ČR Tomáš Prouza komentuje situaci: „Po roce a půl poklesu tržeb konečně vidíme oživení obchodu. Zákazníci jsou ochotni více utrácet za kvalitu, častěji nakupují a zvyšuje se i poptávka po nepotravinářském zboží.“ Prouza také zdůrazňuje vliv zlepšující se ekonomické situace a růstu reálných mezd na nákupní chování spotřebitelů.
Rozdíly mezi potravinářským a nepotravinářským zbožím
Zajímavým trendem je výrazný rozdíl v sentimentu mezi potravinářským a nepotravinářským sektorem. Zatímco u nepotravinářského zboží dosáhl index hodnoty 65,9 bodu, u potravin byl zaznamenán pokles o 9,9 bodu. Prouza vysvětluje: „U potravin je návrat k předkrizovým objemům prodejů obtížnější. Spotřebitelé jsou při nákupu základních potravin stále velmi opatrní, přestože jsou letos v ČR potraviny celkově levnější než před rokem.“
Investice a ekonomická situace firem
Index ukazuje vysokou míru optimismu v oblasti podnikových investic, kde dosáhl hodnoty 79,3 bodu. To odráží rostoucí investice do zvyšování efektivity provozů, zavádění nových IT řešení a modernizaci prodejen. Celková ekonomická situace firem je hodnocena 68,2 body, což naznačuje mírný optimismus navzdory obavám z negativních vlivů, jako je zvyšování spotřebních daní.
Největší obavy přetrvávají v oblasti dodavatelů, kde index dosáhl pouze 47,5 bodu. Toto nízké hodnocení odráží problémy s růstem dodavatelských cen a dostupností některých druhů potravin. V oblasti zaměstnanosti (57,1 bodu) je hlavní výzvou udržení kvalitních zaměstnanců a získávání nových kvalifikovaných pracovníků.
Mezi hlavními rizikovými faktory pro nadcházející období obchodníci uvádějí ekonomické podmínky, jako je inflace či nestabilita měnového kurzu, a změny v chování spotřebitelů.