Jsou byznysy, kterým se daří do té míry, že nejen expandují, ale chtějí svou strategii vyztužit i vstupem na burzu. V týdeníku Hrot se v rozhovoru s ředitelem a spoluvlastníkem České zbrojovky Lubomírem Kovaříkem dočtete, že jejich dnes hlavní odbytiště, Spojené státy, mají v hledáčku nejen z hlediska prodeje osobních zbraní obyvatelstvu, ale chtějí přes lokalizovanou výrobu splňující „Buy America Act“ proniknout ve velkém i do ozbrojených složek. Pro pacifi sty to není zrovna nekontroverzní čtení, ale Kovařík má své argumenty dobře poskládané a docela těžko se vyvracejí, když víte, že většina zločinů není spáchána legálně drženými zbraněmi.
Na druhé straně jsou i jiné obory, pro něž je karanténa a omezování společenských akcí, na nichž se shromažďují lidé, aby se bavili, existenční katastrofou. Ti opravdu velcí pořadatelé koncertů dosáhnou na nějaké podpory, ale hudební festivaly a pořádání koncertů v klubech jsou celý ekosystém zaměstnávající obrovský počet často vysoce kvalifikovaných specialistů, kteří už jednu sezonu nemají do čeho píchnout. Jako živnostníci dostali finanční kompenzaci, odklady, ale byznys sám se nevrací, a tak začínají hledat nové zaměstnání nebo doufají a brigádničí. Pokud by se tato trýzeň, kterou popisujeme v tématu čísla, měla převalit do další sezony, budou mít ekonomové další případové studie o nevratné změně. A že by to byla velká škoda.
Že slunce zapadá a studený vítr přichází, poznáte nejlíp podle toho, jak ti mazanější vyklidili pláž. Prozíraví a inovativní přešli na jiná paliva v teplárnách už před časem, jiní opustili obor úplně a vydělané peníze se rozhodli investovat tam, kde je tráva zelenější. Kvůli stále se zrychlujícímu útěku od uhlí a rostoucím cenám povolenek se kdysi spolehlivé tiskárny na volný cash fl ow stávají slabými odlesky někdejší slávy.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot