Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Penta má první oběť covidu. Gehring míří do insolvence

Přední světový výrobce honovacích strojů pro spalovací motory, který patří do skupiny Penta, neustál změny v autoprůmyslu a dopady koronaviru

Penta má první oběť covidu. Gehring míří do insolvence
ilustrační foto | Gehring

Gehring Technologies Holding, který od roku 2012 vlastní česko-slovenská investiční skupina Penta Investments, doplatila na dlouhodobé globální změny na trhu s automobilitou, přičemž poslední ranou byl letošní kolaps průmyslu způsobený globální pandemií koronaviru. 

Firmě podle neoficiálních informací za posledních několik měsíců klesl objem nových zakázek až o 70 procent. Penta ji v minulosti restrukturalizovala, přikoupila k ní společnost CopperING, čímž chtěla portfolio obohatit o výrobu systému pro elektromotory a zachytit tak světové trendy. Ani to ale nestačilo.

Podle veřejných zdrojů firma loni utržila 113 milionů eur, z toho tržby z elektromobilů tvořily jen zhruba dva miliony eur. Penta se snažila výrobce několikrát prodat, ale neúspěšně.

Trpělivost jí došla po nedávném neúspěšném jednání s bankami, se kterými se snažila domluvit restrukturalizaci dluhu. Banky ale firmu nepodržely a Penta, pro kterou dnes Gehring představuje menší – trochu exotickou – investici mimo hlavní záběry skupiny, se rozhodla, že další peníze už do firmy lít nebude. Její management tak podal v Německu návrh na insolvenci. 

Gehring je v oblasti výroby honovacích strojů celosvětovým lídrem s více než devadesátiletou tradicí. Jeho technologie se využívají zejména při výrobě spalovacích motorů v automobilovém a leteckém průmyslu. Ve svých závodech, které má v Německu, USA a Číně, a také v servisních pobočkách v dalších pěti zemích, zaměstnává 750 lidí.

Jaký bude další osud firmy není jasné. Mluvčí skupiny Penta Investments Ivo Mravinac insolvenci firmy potvrdil, více ale situaci ve firmě komentovat nechtěl.