Hrot24.cz
Od Emdenu po Drážďany. Výstražná stávka začala v devíti z deseti německých fabrik VW

Továrna Volkswagenu v dolnosaském Wolfsburgu

Oliver Hoffmann / Shutterstock.com

Krize ve Volkswagenu

Od Emdenu po Drážďany. Výstražná stávka začala v devíti z deseti německých fabrik VW

Zaměstnanci automobilky Volkswagen (VW) v Německu vstoupili do výstražné stávky. Na výzvu odborového svazu IG Metall přerušili práci dnes v 9.30 v továrně v saském Cvikově, postupně se má přidat dalších osm z celkových deseti závodů koncernu v Německu, včetně ústředí ve Wolfsburgu.

čtk

Stávka by měla trvat pokaždé zhruba dvě hodiny a opakovat se v každé směně. Odboráři protestují proti ohlášenému rozsáhlému propouštění, snižování mezd a pravděpodobnému zavírání továren automobilky v Německu. České společnosti Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen, se stávka přímo netýká.

V 9.30 začala stávka v továrně v saském Cvikově (Zwickau), v 10.00 se přidali zaměstnanci továren ve Wolfsburgu, Hannoveru, Emdenu, Braunschweigu, Salzgitteru a Saské Kamenici (Chemnitz). Ve 12.00 začal protest ve známé skleněné továrně v Drážďanech a ve 12.30 v Kasselu-Baunatalu. Nepřipojí se jen závod v Osnabrücku. Ve všech stávkujících továrnách se práce zastaví dočasně, po zhruba dvou hodinách se výroba podle odborářů opět rozběhne.

Stávky doprovází i protestní shromáždění a pochody. Na demonstraci ve Wolfsburgu předsedkyně zaměstnanecké závodní rady Daniela Cavallová ostře kritizovala vedení firmy. „Jsme připraveni na obě varianty: sblížení i eskalaci,“ řekla.

„Když to bude potřeba, bude to jeden z nejtvrdších konfliktů, jaké Volkswagen kdy viděl,“ uvedl oblastní manažer IG Metall pro Dolní Sasko Thorsten Gröger. Zástupce odborářů z východního Německa Dirk Schulze řekl, že vedení společnosti nebylo ochotné ke kompromisu. „Proto musíme na management vyvinout tlak varovnými stávkami,“ dodal.

Podle odborářů nebude kvůli výstražné stávce smontováno zhruba 1000 vozů. Vedení podniku uvedlo, že přijalo opatření, která by měla dopady stávky minimalizovat.

Spor se týká mezd přibližně 120 tisíc zaměstnanců v závodech kmenové značky Volkswagen, kde platí zvláštní dohoda o mzdách, a dalších deseti tisíc zaměstnanců VW v Sasku, jejichž mzdy jsou rovněž navázané na tuto dohodu. Vedení odmítá jakékoliv jejich zvýšení, vzhledem k tíživé situaci koncernu plánuje naopak snížení mezd o deset procent.

Na stole je také uzavření závodů a propouštění. Obě strany sporu se sejdou k dalšímu kolu jednání o mzdách 9. prosince.

Odboráři už dříve uvedli, že jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard korun), požadovali ale záruky ohledně zachování závodů a pracovních míst. Vedení koncernu to odmítlo. Tvrdí, že musí náklady v Německu snížit na úroveň konkurence, ale i továren koncernu Volkswagen ve střední a východní Evropě a Jižní Americe.

České automobilky Škoda, která je součástí koncernu Volkswagen, se dnešní stávka v Německu přímo netýká. Vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Škoda Auto Štěpán Lacina minulý týden řekl, že automobilka nyní neplánuje propouštění kmenového personálu, snižování stavů se má týkat pouze agenturních pracovníků.

Podle šéfa odborů Jaroslava Povšíka bude udržení míst prioritou při nadcházejícím mzdovém vyjednávání, při kterém chtějí odbory žádat růst nad hodnotu inflace.

Evropský automobilový průmysl se potýká s řadou problémů kvůli slabému prodeji aut v regionu a konkurenci asijských výrobců, kteří nabízejí levnější elektromobily. Naposledy se konaly stávky ve velkých závodech VW v Německu v roce 2018. Tehdy se jich podle IG Metall zúčastnilo více než 50 tisíc zaměstnanců ze šesti závodů na západě země.