Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Neschopní okupanti. Obyvatelé Krymu nadávají na Rusy, že kvůli nim nemají dost benzinu

Opakované ukrajinské útoky na Krymský most způsobují problémy v zásobování pohonnými hmotami pro civilisty. Železnice pro nákladní vlaky s ropnými produkty nefunguje. Na čerpacích stanicích často chybí benzin a místní obyvatelé si stěžují na neschopnost okupační správy.

Neschopní okupanti. Obyvatelé Krymu nadávají na Rusy, že kvůli nim nemají dost benzinu
Čerpací stanice na Krymském poloostrově, ilustrační foto | Shutterstock.com

Obyvatelé Krymského poloostrova, který od roku 2014 okupuje Putinovo Rusko, si stěžují, že u čerpacích stanic nemají dostatek pohonných hmot pro běžné osobní automobily. Jeden z ruských řetězců benzinek už informoval své klienty, aby si vytvořili zásoby. Uvedlo to Rádio Svobodná Evropa.

Výpadky v zásobování vznikly po útocích na Krymský most, který byl Ukrajinou opakovaně napaden. Naposledy mělo jít o bombardování 12. srpna, most byl také poničen 17. července po útoku námořních dronů.

Po srpnovém útoku se v okolí mostu objevil v denních hodinách mohutný dým. Rusko ale tvrdilo, že most nebyl zasažen a Kreml jen provádí „kouřovou clonu“, nicméně bez předchozího varování místních obyvatel. Ukrajina měla podle ruského ministerstva obrany útočit upravenými sovětskými raketami S-200. 

Nedostatek ropných produktů

Už od červencového útoku po železniční části mostu nejezdí vlaky s ropnými produkty. I proto je nyní benzinu na černomořském poloostrově nedostatek. Ropné pohonné látky jsou na poloostrov dodávány pomocí speciálního trajektu, který může být používán pouze ve dne, upřesnil web Svobodné Evropy. 

Na sociálních sítích přibývají stížnosti obyvatel Krymu. „Už třetí den v řadě není u čerpacích stanic benzin s 95 oktany,“ napsal jeden z uživatelů VKontakte, který žije v Sevastopolu. Obyvatelé kritizují i okupačního šéfa Sevastopolu Michajla Razvožajeva, který sliboval, že pohonných hmot bude dostatek a nehrozí omezení.

Část obyvatel Krymu si stěžuje také na to, že některé benzinky zavádějí přídělový systém. „Když to slyším, mám pocit, že jsme se vrátili o 35 let do minulosti, kdy jste mohli dostat klobásu pouze s přídělovým lístkem,“ napsala Naděžda Golovanová na sociálních sítích při vzpomínce na éru před kolapsem Sovětského svazu. 

Útoky na infrastrukturu jsou častější

Ukrajina v posledních měsících stupňuje útoky na Krymský poloostrov. Kromě západních raket má k dispozici vlastní drony nebo upravené střely S-200. Snaží se přerušit zásobovací trasy z jižní Ukrajiny na poloostrov. Také zde poničila mosty na území, které okupují Rusové. Kyjev opakuje, že bez opětovného dobytí Krymu nelze začít jednat s Ruskem o míru. 

Ukrajinci tvrdí, že zásobování Krymu, zejména pro civilisty, bude pro Moskvu stále obtížnější, protože se bude muset zaměřit na dodávky pro ruské vojenské jednotky. Nezávislý analytik Oleksandr Chmelevskij se domnívá, že by omezení zásobování poloostrova v Černém moři mohlo vyvolat větší nátlak na Moskvu.

„Pokud se ekonomická situace výrazně zhorší, podpora války se ze strany obyvatelstva sníží. Bude stále obtížnější vysvětlit, za co Rusko bojuje a proč byla tato válka vyvolána,“ řekl.

Turisté už nejezdí

Válka rovněž zasáhla už druhou letní turistickou sezonu, pro krymské restauratéry, hoteliéry a majitele soukromého ubytování to znamená výrazný propad tržeb. Turisté z Ruska se obávají o svou bezpečnost. 

I když místní podnikatelé nabízejí ohromné slevy, až do výše padesáti procent, pláže jsou poloprázdné a obsazenost ubytování byla na začátku července maximálně čtyřicet až padesát procent. Na Krym také nelétají žádná civilní letadla. To znamená, že pro ruské výletníky cesta trvá několik dní s velkým rizikem, že uváznou v dlouhé koloně před Krymským mostem.

Dalším faktorem, který přispěl k propadu turistického ruchu, je militarizace krymského pobřeží. Od konce roku 2022 ruská armáda buduje na plážích desítky kilometrů opevnění a protitankových zátarasů. Mnoho vyhlášených pláží bylo pro civilisty úplně uzavřeno.

Okupační šéf anektovaného Krymu Sergej Aksjonov na začátku letní turistické sezony přiznal, že bude zkrácena a že místní firmy dostanou finanční kompenzace. Ještě v roce 2021 činil podíl ruského turismu na Krymu celých devatenáct procent celkového turistického ruchu v Rusku, letos na začátku letní sezony to bylo pouhé procento.