Evropský průmysl se dostal do čínské smrtící smyčky. Bez pomoci nepřežije

Čínští výrobci doslova válcují celou řadu průmyslových sektorů v Evropě. Posledním příkladem jsou problémy výrobců baterií. Už dříve se to stalo automobilkám u výroby elektromobilů, producentům oceli nebo fotovoltaiky.

Čínští výrobci doslova válcují celou řadu průmyslových sektorů v Evropě. Posledním příkladem jsou problémy výrobců baterií. Už dříve se to stalo automobilkám u výroby elektromobilů, producentům oceli nebo fotovoltaiky.

Celý článek
0

Investoři varují Řím před cestou k mafiánskému kapitalismu

Změny v italském korporátním právu dávají manažerům a velkým akcionářům příliš mnoho nekontrolovatelné moci.

Změny v italském korporátním právu dávají manažerům a velkým akcionářům příliš mnoho nekontrolovatelné moci.

Celý článek
0

Námořní výzva století: Jak firma s nejsilnějším jeřábem světa zachránila potopený Kursk ze dna moře

Vyzvednutí ponorky Kursk, která se v roce 2000 potopila v Barentsově moři, bylo jedním z nejkomplexnějších námořních záchranných projektů v historii. Nizozemská společnost Mammoet vedla operaci, která čelila silným technickým i bezpečnostním výzvám. Díky kombinaci inovativní technologie a pečlivého plánování se projekt stal milníkem námořního inženýrství.

Vyzvednutí ponorky Kursk, která se v roce 2000 potopila v Barentsově moři, bylo jedním z nejkomplexnějších námořních záchranných projektů v historii. Nizozemská společnost Mammoet vedla operaci, která čelila silným technickým i bezpečnostním výzvám. Díky kombinaci inovativní technologie a pečlivého plánování se projekt stal milníkem námořního inženýrství.

Celý článek
0

Návrat centrálního plánování? EU chce strategické komodity nakupovat pro všechny země hromadně

Evropská unie plánuje nakupovat zemní plyn, lithium a dalších strategické suroviny pro všechny země společně, aby získala výhodnější ceny. Firmy z komoditních trhů ale varují, že by to přineslo více škody než užitku.

Návrat centrálního plánování? EU chce strategické komodity nakupovat pro všechny země hromadně
ilustrační foto | Shutterstock.com

Brusel chce hromadně pořizovat například zemní plyn, vodík nebo kriticky důležité kovy pro rozvoj elektromobility a obnovitelných zdrojů. V projektu v hodnotě devíti miliard eur (225 miliard korun) počítá s tím, že si vytvoří vlastní IT platformu, přostřednictvím níž vstoupí na trh, kde dosud fungují komerční zprostředkovatelé. Chce tak napodobit a do budoucna i nahradit platformu Aggregate EU, kterou spravuje německá společnost z Lipska Prisma, jež obchoduje se zemním plynem. V roce 2023 se přes ní v EU prodalo 42 miliard metrů krychlových zemního plynu.

Obchodníci s komoditami ale unijní záměr hromadného nákupu surovin pro celou sedmadvacítku kritizují. Z Bruselu se podle nich stane příliš velký hráč, což konkurenci na trhu spíš poškodí. Navíc koncept výběru obchodníků, kteří mají pro EU nakupovat komodity, vzbuzuje pochybnosti.

Firmy, které vyvíjí obchodní platformy pro obchodování s komoditami, navíc varují, že se tím podkopává snaha podporovat evropský technologický sektor. Celý koncept vnímají zejména jako byrokratickou snahu systém, který na komerční bázi funguje, změnit na centrální systém, který bude netransparentní.

Zástupci soukromého sektoru nesdílí ani argumentaci Bruselu, že hromadné nákupy povedou k nižším cenám komodit. Němečtí vývojáři softwaru Enmacc a MetalsHub tvrdí, že centrálně plánované nákupy naopak naruší obchodní model pro celý IT sektor na evropském trhu.

„Největším problémem, který mě děsí, je to, že se mým největším konkurentem stane Evropská komise,“ varoval Jens Hartmann, šéf platformy pro obchodování s plynem a zelenou energií Enmacc. Mnichovská společnost přitom za loňský rok zprostředkovala obchody v objemu 35 miliard eur (875 miliard korun). „Proč má EU provozovat vlastní platformu, když ji soukromé evropské společnosti už provozují,“ dodal pro Financial Times.

Projekt hromadných nákupů strategických surovin má na starosti slovenský eurokomisař Maroš Šefčovič, jenž se hájí tím, že po takovém řešení existuje v rámci Unie „vysoká politická poptávka“.

Šéf düsseldorfské firmy MetalsHub Frank Jackel namítl, že snaha Bruselu naopak povede k poškození technologických firem v EU, které patří ke světové špičce. Z automobilového průmyslu zase zaznívá obava, že Brusel bude firmám nařizovat povinné hromadění zásob surovin nebo povinné snížení závislosti na čínské produkci.