O cestování bez cestovky je zájem. Startup Worldee vyrostl o 400 procent

foto Worldee

O cestování bez cestovky je zájem. Startup Worldee vyrostl o 400 procent

Cestovatelská platforma Worldee hlásí rekordní tržby a obrat ve výši 41,2 milionu korun. Některé její zájezdy se vyprodají do několika desítek minut.

Filip Magalhães

Před několika lety si Tomáš Zapletal řekl, že mu chybí prostor, kde by se světem sdílel své zážitky a vzpomínky z cestování. Napadlo ho proto vytvořit online cestovatelský deník. Dnes je z jeho malého olomouckého projektu rozsáhlé tržiště s nabídkou zájezdů do 60 destinací. To navíc slouží jako jakási sociální síť pro lidi, kteří se chtějí nechat inspirovat při svých cestách.

O klasické cestovce tu nemůže být řeč. Zájezdy vymýšlejí buď dobrodruzi, kteří danou destinaci dobře znají, nebo expati. Jejich cílem je ukázat návštěvníkům hlavně místa, která nejsou přelidněnými turistickými pastmi. Zapletal tomu říká „autentické cestování“. 

Ostatně takovéto cestování je stále oblíbenější. Někteří lidé se cestovkám vyhýbají třeba proto, že chtějí ušetřit, naplánovat si dovolenou po svém, objevit i méně známá místa nebo se co nejvíc sblížit s místními. Měnící se preference cestovatelů dokazují i tržby Worldee – loni se vyšplhaly na 41 milionů korun. Oproti roku 2022 tak olomoucký startup vyrostl o 400 procent. 

„Je to ale teprve začátek, čeká nás ještě hodně práce. Každý den makáme na zlepšování celé platformy, kam přidáváme neustále nové zážitky,“ říká Zapletal. Za rostoucími čísly platformy podle něj stojí nejen chuť lidí po alternativním cestování, ale i třeba spolupráce startupu s travel influencery. Letos navíc očekává, že bude situace ještě lepší, protože se inflace dostane na původní hodnotu a Češi tak budou mít cestování do zahraničí o trochu levnější.

Během letoška chce Worldee dosáhnout na tržby ve výši 200 milionů korun. Dopomoct má tomu například zabudování umělé inteligence, která některé zájezdy zautomatizuje. Startup navíc chce během první poloviny roku získat další investici. „Ta bude využita na zrychlení expanze do zahraničí a růst, aby Worldee pomáhalo objevovat svět co nejvíce lidem,“ doplňuje spoluzakladatel platformy Tomáš Nakládal.

Do Worldee už jako andělští investoři vstoupili v roce 2020 Josef Průša a Ondřej Průša z Prusa Research. Úspěšná pražská 3D tiskařská firma nejprve do cestovatelského startupu nalila 10,2 milionu korun, později mu poslala ještě 10 milionů. V roce 2022 se pak Průšové složili s investiční společností Kaiperi na dalších 27 milionů korun pro Worldee.

To, jaké cesty se teď budou na Worldee objevovat, je v rukou samotných cestovatelů. Platforma totiž funguje jako tržiště jejich zájezdů. „Například má sestra začala přes naši platformu prodávat v loňském roce cesty na Island. Letos má vypsané průměrně dva termíny za měsíc a už nyní má téměř všechny v roce 2024 vyprodané,“ dodává Zapletal. 

Jeho služba teď hlásí 105 tisíc uživatelů. Nejde už jen o Čechy, o zájezdy Worldee mají zájem i Slováci, Němci, Rakušané, Američané či Kanaďané. Mezi populární destinace patří zmíněný Island, Norsko, Portugalsko nebo Španělsko. K mání jsou ale zájezdy i na jiné kontinenty.