Právě jsme se vrátili z Polska a viděli jsme tam budoucnost českých silnic. Řeč je o nejnovější verzi oblíbené Fabie, kterou tam mladoboleslavská Škodovka představila. Fabia je po Octavii druhým nejprodávanějším modelem Škody, přičemž všech generací se prodalo přes 4,5 milionu kusů. A další budou jistě následovat, protože tohle auto se povedlo.
Fabia představuje absolutní základ nabídky Škody Auto a na rozdíl od minulosti si na tohle „dno“ budete muset přistavit schůdky. Ani ne tak cenově – pětidveřový hatchback začíná na celkem přijatelných 330 tisících. Už v téhle „holotě“ ovšem dostanete mimo jiné elektricky ovládaná zrcátka i okna vpředu, multimediální systém s mobilní konektivitou, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizaci, mlhovky, velký palubní počítač… Zkrátka pryč jsou doby, kdy vám z Boleslavi prodali plech, převody a kola a veškeré pohodlí jste museli krvavě doplatit.
Jen málokdo ovšem dnes kupuje úplně nejzákladnější verzi auta a tady to začíná být zajímavé. Do Fabie totiž můžete dostat v podstatě všechno, co mají moderní Octavie. Ve vyšší výbavě či za příplatek můžete mít veškeré jízdní asistenty, vyhřívaný volant a přední sklo, dvoupásmovou klimatizaci. Velmi povedený je i infotainment, o němž v automobilce mluví jako o „demokratickém“ – není natočený k řidiči a může na něj stejně koukat i ovládat ho spolujezdec. Šikovné je i to, že infotainment působí jako horizontální prodloužení „budíků“, takže nebudete šátrat nikde mimo.
Bez obav v lyžácích
Fabia prorazila hlavně jako české „lidové vozítko“, respektive výborným poměrem cena/výkon. V tomto případě by se dalo spíš mluvit o objemu, konkrétně o objemu zavazadlového prostoru. A ten se oproti předchozí generaci nafoukl o dalších padesát litrů (na 380 litrů). To je na hatchback opravdu hodně a vyrovná se tím například Golfu. Designéři tentokrát navíc zapřemýšleli a rozdělením zadních světel se jim podařilo zvětšit nákladovou šířku kufru. A přibyla ještě jedna vychytávka – v tradici škodováckého „Simply Clever“: ze dna kufru můžete vytáhnout kobereček s odrazkami, přehodit ho přes nakládací hranu a nárazník, takže nic neomlátíte ani neodřete, i když budete třeba nazouvat lyžáky.
Škoda Fabia čtvrté generace v číslech
• délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4107 x 1780 x 1460 x 2564
• rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1525/1509
• objem zavazadlového prostoru (l): 380–1190
Motory:
• atmosférický zážehový tříválec 1,0 MPI EVO: 48 kW / 65 k, 5st. manuál
• atmosférický zážehový tříválec 1,0 MPI EVO: 59 kW / 80 k, 5st. manuál
• přeplňovaný zážehový tříválec 1,0 TSI EVO: 70 kW / 95 k, 5st. manuál
• přeplňovaný zážehový tříválec 1,0 TSI EVO: 81 kW / 110 k, 6st. manuál / 7st. DSG
• přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,5 TSI EVO: 110 kW / 150 k, 7st. DSG (na podzim)
Aby té chvály nebylo úplně málo, povedl se i design. Nová Fabia působí velmi dynamicky, má širší masku a zvenku ostré linie (za zmínku stojí třeba prolis u předních dveří – tvar české vlajky s klínem jako odkaz na původ), uvnitř pak prvky i ze sportovních aut – kulaté výdechy vzduchu, zajímavá madla dveří uvnitř. Ale pokud jste zvyklí opírat si o dveře nohu, může vás ta krása také trochu tlačit. Uvnitř vás čekají tvrdé plasty, ovšem velmi dobře zpracované a se zajímavou strukturou – vypadá perfektně a v kombinaci s čalouněním nepůsobí interiér Fabie vůbec lacině.
Aerodynamické vychytávky
Fabia čtvrté generace je moderní auto na moderní koncernové platformě MQB A0, na které se už v Boleslavi vyrábí Scala a Kamiq. Tomu odpovídají i její jízdní vlastnosti. Na to, jak je Fabia lehká (v základu pod 1100 kilogramů), má podvozek dostatečnou tuhost a auto krásně sedí a celkově působí dospěleji než jeho předchůdce. Daní moderní době jsou pochopitelně pohonné jednotky, na cokoliv silnějšího než litr můžete v tuto chvíli zapomenout. Ve hře jsou dvě tříválcové varianty s atmosférickým litrovým MPI a dvě s přeplňovaným TSI. Od podzimu by měl přibýt ještě čtyřválec 1,5 litru TSI, ten jsme však testovat nemohli.
I relativně slabý tříválec (48 kW) ale s lehoučkou Fabií hýbe velmi pěkně, a pokud ho nebudete dusit v nízkých otáčkách nebo naopak příliš vytáčet, prakticky ho neuslyšíte.
Šikovnou vychytávkou, která snižuje odpor vzduchu (a tím pádem i spotřebu), jsou aktivní žaluzie chladiče. Konstruktéři k nim přidali i kompletní zakrytování spodku, zadní spoiler, speciálně tvarovaná zpětná zrcátka a plastové kryty kol a díky tomu se Fabia pyšní údajně nejnižším součinitelem odporu vzduchu cx 0,28 a při rychlosti 120 kilometrů v hodině ušetřením až 0,2 litru na sto kilometrů. Na ověření tohoto tvrzení bychom však potřebovali podstatně delší test.
Úspěšný příběh
Po ukončení výroby Citigo je Fabia nejmenším autem, které Škoda Auto nabízí, a nutné říct, že „nejmenší“ je v tomto případě dost relativní pojem. Fabia se ve čtvrté generaci totiž na délku poprvé přehoupla přes čtyři metry, konkrétně na 4,11 metru. Čtyřková Fabia je také o necelých pět centimetrů širší a má o skoro deset centimetrů delší rozvor. A jelikož je o nějakých osm milimetrů nižší než její předchůdce, působí celkově robustněji. Vlastně jako podstatně větší auto.
„Naslouchali jsme potřebám našich zákazníků a nový model Fabie cíleně vylepšili. Dynamickým vzhledem a moderními infotainmenty chceme oslovit zejména mladší zákazníky. Čtvrtá generace má všechny předpoklady k tomu, aby pokračovala v úspěšném příběhu,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto, který je odpovědný za prodeje a marketing.
Srovnání s „trojkovou“ Fabií
|
Fabia třetí generace |
Fabia čtvrté generace |
Délka (mm) |
3997 |
4107 |
Šířka (mm) |
1732 |
1780 |
Výška (mm) |
1467 |
1460 |
Rozvor (mm) |
2455 |
2564 |
Objem zavazadlového prostoru (l) |
330 |
380 |
Maximální objem zavazadlového prostoru (l) |
1150 |
1190 |