Nízké ceny, vysoké objemy: Jak Temu a Shein ovlivňují přepravce

Rychlý vzestup online tržišť Temu a Shein způsobuje boom na trhu s balíkovými zásilkami. Tyto platformy nyní denně generují přibližně 900 000 balíků pro každého dopravce v USA, což významně ovlivňuje celé odvětví.

Nízké ceny, vysoké objemy: Jak Temu a Shein ovlivňují přepravce
Nízké ceny, vysoké objemy: Jak Temu a Shein ovlivňují přepravce | www.chatgpt.com - vytvořeno pomocí nástroje Dall-E 2

Největší hráči na přepravním trhu, jako je UPS nebo FedEx, zaznamenávají po letech poklesu nárůst objemu zásilek. Ve druhém čtvrtletí 2024 UPS vykázala meziroční nárůst průměrného denního objemu zakázek o 0,7%. Vedení firmy přisuzuje nárůst především nové službě SurePost, která se zaměřuje na nízkonákladové zásilky bez urgence přednostního doručení.

Carol Tomé, generální ředitelka UPS dodává, že dalším motorem nárůstu objemu zakázek jsou noví zákazníci, kteří využívají online tržiště a neapelují na přesnou dobu doručení zásilek. Ačkoli Temu a Shein nebyly přímo jmenovány, odborníci se shodují, že jsou hlavními hybateli tohoto trendu.

Globální online tržiště těží z výjimky "de minimis", která jim umožňuje zjednodušený dovoz zboží do USA. Díky tomu mohou nabízet extrémně nízké ceny a přilákat tím více zákazníků. Standardní doprava u Temu je zdarma, ale může trvat 6-22 dní. Shein nabízí dopravu zdarma pro objednávky nad 750 korun s dodací lhůtou 10-13 dní.

Doručovací model tržišť však vytváří tlak na ziskovost přepravců. Firma UPS například zaznamenala 3,3% pokles příjmu na balík v segmentu pozemní přepravy, i přes 2,3% nárůst objemu.

Přepravci musí pečlivě vyvažovat zvýšený objem s nižšími příjmy na balík. UPS zavádí nové poplatky pro importy z 13 zemí, včetně Číny, aby kompenzovala nižší příjmy. Menší přepravci, jako SpeedX, využívají zvýšeného objemu k budování hustší doručovací sítě, získávání nových zákazníků a zvyšování povědomí o svých službách.

Rostoucí pozornost zákonodárců a možné změny v pravidlech "de minimis" mohou ohrozit současný model přepravních procesů. Přepravci však věří, že se tyto společnosti dokáží přizpůsobit případným změnám.

Otázkou zůstává, zda zákazníci zůstanou loajální, pokud by se ceny mírně zvýšily. Jak poznamenal Derek Lossing z Cirrus Global Advisors: "Vaše džíny za 10 USD se mohou stát 12 USD, takže budete stále ochotni čekat, pokud je můžete získat na Amazonu hned následující den za 14 USD?"