Zdravotnictví v propasti. „Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Že sociální sítě ovládá progresivní levice? Nesmysl, velká část influencerů je pravicová

Většina mladých lidí nečerpá informace z tradičních médií, nýbrž od influencerů na sociálních sítích. Značnou pozornost přitom získávají konzervativně zaměření influenceři. Vyplývá to z aktuálního výzkumu, podle nějž tak byla vyvrácena domněnka, že sociální sítě nadržují progresivistům.

Většina mladých lidí nečerpá informace z tradičních médií, nýbrž od influencerů na sociálních sítích. Značnou pozornost přitom získávají konzervativně zaměření influenceři. Vyplývá to z aktuálního výzkumu, podle nějž tak byla vyvrácena domněnka, že sociální sítě nadržují progresivistům.

Celý článek
0

Iveco se spojilo s americkým startupem. Budou vyrábět kamiony na elektřinu i vodík

V německém Ulmu vznikl společný projekt dvou automobilek, amerického startupu Nikola a tradičního italského výrobce autobusů a kamionů Iveco. Začnou vyrábět náklaďáky, které budou jezdit na baterie, od roku 2023 i na vodík.

Iveco se spojilo s americkým startupem. Budou vyrábět kamiony na elektřinu i vodík
Prototyp tahače Nikola Tre na baterie | foto Nikolamotor

V nově postavené továrně došlo k zajímavému spojení mezi tradičním výrobcem autobusů a nákladních vozů Iveco a americkým startupem Nikola, který využívá stejně jako firma Tesla jméno známého srbsko-amerického vynálezce. Firma Nikola již několik let slibuje výrobu vodíkového i elektrického kamionu. Společnost ale už čelila skandálu, když její zakladatel Trevor Milton sliboval investorům pokroky ve vývoji, které byly vymyšlené.

Manažer byl obviněn z podvodů s cennými papíry, protože se Nikola Corporation od června 2020 obchoduje na burze v New Yorku. Krátce po upsání akcií měla „Tesla náklaďáků“ tržní hodnotu třicet miliard dolarů, což bylo dokonce více než automobilka Ford. Ani tyto potíže s důvěryhodností amerického automobilového nováčka neodradily italského výrobce, který produkuje nákladní auta i v Německu – vlastní značku Magirus –, od společného podniku. 

Nejdřív baterie, pak vodík

V Ulmu se budou na ploše padesát tisíc metrů čtverečních vyrábět jak nákladní vozy s akumulátory, tak s palivovými články. „Je to realita, slibuji, že to je nákladní vůz,“ řekl při prezentaci projektu nový šéf Nikoly Mark Russell. Ukazoval na tahač s palivovým článkem. Vodíkové vozy se mají vyrábět od roku 2023.

Do konce letošního roku začne produkce elektrických kamionů Tre, které mají dojezd 560 kilometrů. Nejprve pro americký trh, od konce roku 2022 i pro evropský trh. Výrobní kapacita je stanovena na tisíc vozů za směnu a rok. Celkem se má do výroby zapojit až 160 subdodavatelů.

Ředitel Iveco Group Gerrit Marx zdůraznil, že i přes těžkosti způsobené covidem se podařilo vybudovat továrnu pro produkci nízkoemisních nákladních vozů v plánovaném termínu. „Díky prokázaným odborným znalostem společnosti Iveco jsme poskytli platformu, na které může technologie Nikoly vzkvétat,“ vysvětlil s tím, že společný projekt má klientům nabídnout klimaticky neutrální nákladní silniční dopravu.

Marx odmítl pochyby novinářů ohledně ztráty důvěry ve firmu Nikola. „Myšlenka žije dál, nyní to uděláme bez něj,“ reagoval šéf Iveca na zmínku o zakladateli podniku, který před rokem rezignoval. Pochyby ohledně technologií americké společnosti nemá. Především se jedná o vývoj softwaru pro elektrické i vodíkové vozy. Výrobce ve Švábsku je naopak expertem na produkci velkých a těžkých vozů. Nové kamiony mají jezdit pod značkou a logem Nikola. 

Tlak Bruselu

Podnik rezignoval na často omílanou otázku, zda je lepší v nákladní automobilové dopravě vsadit spíše na cestu dobíjecích baterií, nebo naopak na vodíkový pohon a palivové články. Bude vyrábět oba druhy alternativních pohonů. Řada výrobců užitkových vozů se soustřeďuje na to, že pro kratší dojezdové vzdálenosti, zhruba do 500 kilometrů, je výhodnější používat lithium-iontové baterie. Na delší cesty s těžkým nákladem bude technologií následujících let vodík vyráběný z obnovitelných zdrojů. 

Automobilky jsou k tomu nuceny i Evropskou unií. Pro těžká vozidla to znamená, že u nově registrovaných vozů v rámci vozového parku daného výrobce se musí snížit emise v roce 2025 o patnáct procent a do roku 2030 o třicet procent ve srovnání s obdobím mezi polovinou roku 2019 a 2020. Jinak producentům hrozí vysoké sankce. 

„Tlačíme na vývoj a výrobu vodíkových článků i baterií,“ vysvětlil technologický ředitel Andreas Gorbach z automobilky Daimler Truck. Vodíkovým kamionům věří, že do roku 2030 budou konkurenceschopné s dnešními vozy se spalovacím motorem. Už od ceny čtyř eur za kilogram zeleného vodíku bude pro dopravce výhodnější pořídit si kamion s palivovým článkem.

Dražší nafta, rychlejší přijetí vodíku

U nákladních vozidel totiž jde o celkové náklady po celou dobu životnosti automobilu. Spediční firmy si umějí přesně spočítat, od jaké ceny se jim alternativní pohon vyplatí, dodal Gorbach. Samozřejmě pokud se uměle navýší ceny nafty, bude přechod na alternativní pohony rychlejší. 

Elektrické kamiony Nikola si už objednal přístav Hamburk. Společný podnik z Ulmu má do největšího německého přístavu dodat 25 vozů Nikola Tre během roku 2022. S výrobou se má začít do konce roku. Šéf Nikoly ocenil, že si přístav stanovil přísné emisní cíle i v sektoru nákladní dopravy. Další kamiony mají směřovat na americký trh.