Bič na přetížené kamiony. Na Pražském okruhu přibudou vysokorychlostní váhy

Instalace by měla provoz omezit jen částečně, v místě by se mělo jezdit dvěma zúženými pruhy v obou směrech.

Bič na přetížené kamiony. Na Pražském okruhu přibudou vysokorychlostní váhy
Přetížené kamiony způsobují nadměrné opotřebení dálnic; ilustrační foto | Shutterstock.com

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje do konce letošního roku nainstalovat na Pražském okruhu dvě vysokorychlostní váhy na zjišťování přetížených nákladních automobilů a kamionů. Vyhlásilo soutěž na zhotovitele.

Váhy budou na 79. kilometru přibližně v polovině úseku mezi Modleticemi a Jesenicí, jedna ve směru na Plzeň, druhá ve směru na Brno. Předpokládaná hodnota zakázky je 58,33 milionu korun bez DPH. Vyplývá to z tiskové zprávy Ředitelství silnic a dálnic.

„Naší snahou bude zařízení uvést do zkušebního provozu v prosinci s tím, že v následujících asi šesti měsících nebudou registrovány a vybírány pokuty. Od června 2025 už by měly být váhy v ostrém provozu,“ uvedl mluvčí ŘSD Jiří Veselý.

Instalace by měla provoz omezit jen částečně, v místě by se mělo jezdit dvěma zúženými pruhy v obou směrech. „Konkrétní opatření budou známa až po projednání uzavírkovou komisí,“ dodal Veselý.

Při posledním sčítání dopravy úsekem projelo denně zhruba 40 tisíc automobilů, z toho 45 procent byly nákladní automobily a kamiony. Přetížené kamiony způsobují nadměrné opotřebení dálnic. Problémů s nadměrně zatíženými nákladními automobily je ale podle policie více.

„Dochází k prodloužení brzdné dráhy, sníží se ovladatelnost a vozidlo se v kolizních situacích stává velmi nebezpečné,“ řekla ČTK už dříve policejní mluvčí Hana Rubášová.

Vysokorychlostní váhy jsou aktuálně v provozu na devíti místech na dálnicích D1, D2, D4, D5, D8, D35 a D48, z toho na pěti místech v obou směrech. Další plánuje ŘSD kromě Pražského okruhu, tedy dálnice D0, instalovat na dálnicích D3, D5, D6, D10, D11 a D55, ve všech případech v obou směrech na vybraných místech.

Vysokorychlostní váha dokáže zaznamenat hmotnost vozidla a zatížení náprav za jízdy běžnou nebo sníženou rychlostí přes místo měření bez nutnosti zastavení. K vážení automobilů používají policisté a celníci také nízkorychlostní váhy. Takové vážení vyžaduje přítomnost policisty nebo celníka a zastavení vozidla.