Nevyšlo to, z temnoty se nám vyjít nepodařilo. Uďan se stane investorem, jeho druhý startup končí
Devět z deseti startupů neprorazí. A týká se to i projektu Out of Dark, který před dvěma lety rozjel zakladatel Shoptetu Miroslav Uďan.
redaktor
V roce 2009 se Miroslav Uďan rozhodl, že změní českou e-commerce scénu. Rozjel startup Shoptet, který dnes využívá přes 37 tisíc e-shopů a celkový obrat jeho zákazníků je asi 66 miliard korun. Podíly ve firmě pak začal postupně skupovat miliardář a bývalý spolumajitel portálu Centrum.cz Ondřej Tomek, který v ní nakonec získal téměř 70 procent.
Uďan zůstal šéfem Shoptetu až do roku 2021, pak z něj exitoval (prodal svůj vlastní podíl – pozn. red.) a začal pracovat na novém projektu – startupu Out of Dark. „Naší ambicí bylo vybudovat globální službu, která šéfům firem pomůže získat přehled o prozákaznických aktivitách jejich firem a postupně je zlepšovat. Po dvou letech příprav a našem boji na trhu musím přiznat, že se nám samotným z temnoty vyjít nepodařilo,“ napsal ale teď na profesní síti LinkedIn s narážkou na název firmy (slovo dark znamená v angličtině tmu nebo přítmí – pozn. red.)
„Nevyšlo to. Dvě krátká slova, a přitom jak těžké je pro ego je vyslovit,“ doplnil. Podle Uďana prý firma měla zákazníky a dostávala i pozitivní zpětnou vazbu od šéfů firem, se kterými spolupracovala, nakonec se ale nedostala přes kritickou hranici potřebnou pro potvrzení globálních ambicí dříve, než jí došly peníze. „A od začátku nám nešlo o to hrát lokální hru, ale o větší příběh.“
Uďan nyní přiznává, že vina je na jeho straně. Říká, že vybudoval kvalitní a potřebný produkt i vše kolem něj, nedokázal ale zaujmout zákazníky. „Je to náročné a devět z deseti startupů neprorazí. Předchozí zkušenosti mohou s budováním pomoci, to jsem viděl velmi jasně, ale tento poměr vynulovat nemohou,“ připomněl.
Exšéfa Shoptetu mrzí, že tento další pokus o nastartování úspěšného startupu nevyšel, nelituje každopádně ani jedné koruny, kterou do projektu vrazil. „Šel bych do toho znova. Byla to skvělá jízda,“ uvedl. A co bude dělat dál? „Rozhodl jsem se, že spojím své zkušenosti z úspěchů i neúspěchů a budu jako andělský investor finančně i radami pomáhat novým startupům, aby mohli těžit z obého,“ prozradil Uďan.
Ostatně jeho první vlaštovkou je česká značka Bagind, která se zaměřuje na výrobu kožených kabelek, batohů a tašek. „Asi se nedalo posledních pár dní nevšimnout, jak trendy a na pozornost tlustý je obor kožedělného brašnářství,“ oznámil před několika dny s odkazem na kauzu kolem Brašnářství Tlustý, které se podrobně věnoval i server Hrot.
Jako andělský investor se nyní Uďan spojil se šéfem Bagindu Lukášem Matějčkem a zakladatelem této značky Václavem Staňkem, který stojí i za obuvnickou firmou Vasky. Jeho bratr Vít pak vede slavnou československou společnost Botas. V Bagindu získal Uďan pětiprocentní podíl.