Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Němečtí zemědělci opět zablokovali dálnice, v Chotěbuzi troubili na kancléře

Zemědělci dnes opět na mnoha místech Německa zablokovali dálniční nájezdy, aby tak protestovali proti postupnému rušení daňového zvýhodnění nafty v zemědělství.

Němečtí zemědělci opět zablokovali dálnice, v Chotěbuzi troubili na kancléře
ilustrační foto | Jakob Berg / Shutterstock.com

Farmářů se mezitím zastala řada ministerských předsedů spolkových zemí, mimo jiné braniborský sociálnědemokratický premiér Dietmar Woidke, který je spolustraníkem spolkového kancléře Olafa Scholze.

Scholz se dnes sešel s Henrikem Wendorffem, šéfem braniborského svazu zemědělců LBV Brandenburg. Wendorff po jednání řekl, že Scholz je otevřen rozhovorům a že slíbil, že o věci promluví s ministrem zemědělství Cemem Özdemirem.

Pro schůzku Scholz s Wendorffem zvolili Chotěbuz na jihovýchodě Braniborska, kde dnes dopoledne kancléř otevřel nejmodernější a největší depo německé železniční společnosti Deutsche Bahn (DB) na údržbu rychlovlaků ICE. V projevu kancléř projevil pochopení pro kritiku, kterou zemědělci na adresu vlády směrují.

„Žijeme v pohnutých časech, něco jsme o tom také slyšeli,“ řekl Scholz. „A k demokracii rovněž patří, když člověk vyjádří svůj názor,“ poznamenal.

Kolem nového depa projeli nespokojení zemědělci a nákladní dopravci za hlasitého troubení s kolonou traktorů a nákladních aut. Protesty dnes farmáři svolali nejen do Chotěbuzi. Stejně jako v posledních dnech se zaměřili na dálniční přivaděče, které zablokovali zemědělskými stroji. Zasaženy byly například dálniční úseky u Erfurtu, Saské Kamenice, Lipska nebo Zhořelce.

Rozhovory nově zemědělcům nabídli také zástupci parlamentních frakcí vládních sociálních demokratů (SPD), Zelených a liberálních svobodných demokratů (FDP).

Německá vláda kvůli rozpočtové krizi a nezbytnosti šetřit přichystala v letošním rozpočtu rozsáhlé škrty. Původně chtěla skončit s podporou dieselu pro zemědělce a s daňovým osvobozením zemědělských vozidel. Následně částečně ustoupila a v pondělí schválila zachování daňového osvobození vozidel pro zemědělství, podporu dieselu chce ale postupně do roku 2026 zastavit. Zemědělci to odmítají a trvají na odvolání škrtů.

Šéf Svazu německých zemědělců (DBV) Joachim Rukwied dnes agentuře DPA řekl, že je na vládě a parlamentních frakcích, aby nyní úspory na zemědělských dotacích zrušily, a tak protesty ukončily. „Vyzýváme frakce, aby intenzivně jednaly o tom, jak udržet konkurenceschopnost zemědělství a jak ukončit protesty,“ řekl.

Proti rušení daňového zvýhodnění dieselu pro zemědělce se vyslovila řada zemských premiérů včetně sociálních demokratů Woidkeho a Manuely Schwesigové, která vede vládu Meklenburska-Předního Pomořanska. „Toto rozhodnutí bylo nečekaně učiněno na spolkové úrovni a já toto rozhodnutí považuji za špatné,“ řekl Woidke.

V Meklenbursku-Předním Pomořansku vznikl také kompromisní návrh, který počítá s postupným ukončením daňového osvobození zemědělských vozidel až od roku 2028, a ne už od roku 2025.

Zda vláda nakonec pod tlakem zemědělců a regionů ustoupí, není jasné. Mluvčí spolkové vlády Steffen Hebestreit na tiskové konferenci řekl, že vláda trvá na tom, že daňové zvýhodnění se sníží už v letošním roce a znovu v roce příštím, aby pak od roku 2026 dotace zcela zanikla.