Naděje pro Green Deal. Švédové objevili největší evropská ložiska vzácných kovů
Drtivá většina vzácných kovů potřebných pro „zelené“ technologie se do Evropy dováží z Číny. Změnit to může nové ložisko, které nalezli Švédové v Kiruně.
redaktor
Evropa chce být lídrem v přechodu od fosilních paliv k zelené energii. Do budoucna ale může narazit na kritický nedostatek vzácných kovů, bez nichž se například větrné turbíny nebo baterie do elektromobilů neobejdou. Poptávka po nich se má v příštích letech násobně zvyšovat. Problém je, že se v Evropě netěží; 98 procent těchto vzácných kovů se na starý kontinent dováží z Číny.
Zvrátit tento nepříznivý vývoj by mohl unikátní nález, který oznámila švédská státní těžařská společnost LKAB. Ta poblíž severošvédského těžařského města Kiruna objevila ložisko, které má obsahovat na milion tun oxidů vzácných zemin. Žádné podobně velké v Evropě dosud těžaři neobjevili.
„Je to dobrá zpráva nejen pro společnost LKAB, region a švédský lid, ale také pro Evropu a klima,“ uvedl podle agentury Reuters v prohlášení generální ředitel společnosti LKAB Jan Mostrom. „Mohl by se stát významným stavebním kamenem pro výrobu kritických surovin, které jsou naprosto nezbytné pro přechod na ekologickou ekonomiku,“ dodal šéf LKAB.
Ložisko v Kiruně má podle něj obsahovat většinu ze sedmnácti vzácných kovů, jako jsou například neodym, praseodym, yttrium, terbium nebo europium.
Zástupci švédské státní těžařské společnosti ovšem zároveň krotí nadšení, které objev vyvolal. Firma sice chce požádat o koncesi k těžbě už v letošním roce, kvůli zdlouhavým povolovacím procesům, během nichž se zjišťují potenciální negativní dopady nové těžby na životní prostředí nebo vodní zdroje v okolí dolů, ale všechna potřebná povolení získá nejdříve za deset až patnáct let.
Dalším problémem může být nedostatek evropských kapacit na zpracování vzácných kovů a výrobu meziproduktů, z nichž se součástky pro elektromobily nebo větrné elektrárny vyrábějí. Také jejich vybudování bude trvat několik let. Do té doby tak Evropa zůstane téměř ze sta procent závislá na dodávkách z Asie.