Mléko: Nová zbraň v boji proti stárnutí v Číně
V reakci na klesající porodnost a stárnoucí populaci mění čínský mlékárenský průmysl svou strategii. Výrobci mléka, kteří se tradičně zaměřovali na kojeneckou výživu, nyní přesměrovávají svou pozornost na dospělé a seniory.
šéfredaktor
Společnost A2 Milk, původem z Nového Zélandu, nedávno představila nové produkty v podobě sušeného mléka pro "dospělé a stárnoucí populaci" v Číně. Podobné produkty nabízejí i další významní hráči na trhu, včetně firem Danone, Abbott, Fonterra, Nestlé a domácích značek jako Yili a Feihe.
Conor O'Sullivan z irské obchodní organizace pro potraviny Bord Bia pro FT.com komentuje: "Nyní je velká pozornost věnována výživě seniorů, sportovní výživě a dalším aplikacím těchto mléčných doplňků stravy."
Tento posun je důsledkem demografických změn v Číně. V roce 2023 dosáhla porodnost rekordně nízké úrovně 6,4 narození na 1000 obyvatel, zatímco populace rychle stárne. Rabobank předpovídá, že poptávka po mléce v Číně, největším světovém dovozci, vzroste o 2,4% ročně do roku 2032. Naproti tomu trh s kojeneckou výživou očekává "negativní míru růstu objemu".
Zahraniční výrobci mléka, kteří dříve dominovali čínskému trhu, nyní čelí intenzivní konkurenci od domácích značek. Jason Yu ze společnosti Kantar Worldpanel uvádí, že v uplynulém roce mělo 80% trhu v oblasti kojenecké výživy deset nejlepších značek, přičemž polovina z nich byla čínská.
Nové produkty pro dospělé a seniory se zaměřují na specifické zdravotní přínosy. Například A2 Milk uvádí, že její nový produkt podporuje "zdraví imunitního systému" a také "zdraví kostí, kloubů a svalů". Feihe nabízí produkt s nízkým glykemickým indexem pro starší osoby.