Šance na nejvyšší výhru v loterii je jedna k několika desítkám milionů. Jaká je ale pravděpodobnost, že najdete obraz, který z vás udělá milionáře?
Nedávno k Tomáši Hejtmánkovi, znalci umění a starožitností a rovněž majiteli aukční síně Arthouse Hejtmánek, přišel jeho kamarád s obrazem, na němž byl vyobrazen svazek pestrobarevných květin ve váze. Jenže plátno bylo na dvou místech proříznuté nožem, mezi tím byl ještě dlouhý podélný šrám přes malbu. Hejtmánkův známý dostal poničený obraz od své matky v devadesátých letech, ale až teď se ukázalo, že jeho autorem je slavný kubánský malíř René Portocarrero, jehož díla jsou zastoupena ve sbírkách po celém světě a v aukcích se běžně prodávají za desítky tisíc dolarů.
Chybělo přitom málo, aby Portocarrerův obraz Flores z roku 1966, který k Tomáši Hejtmánkovi přinesl jeho přítel, skončil někde na smetišti a už ho nikdy nikdo neviděl. Kamarádova maminka totiž dílo světově uznávaného umělce nalezla ležet u popelnice. Nezaujaly ji ovšem vyobrazené květiny, ale zlatý rám, do něhož bylo plátno vsazeno. Právě kvůli němu si dílo vzala domů a nakonec ho předala svému synovi.
Jak se obraz do někdejšího Československa dostal, není známo. „Někdo ho ale musel dovézt z ciziny nebo ho někdo zdědil, ale nelíbil se mu, tak do něj dvakrát zabořil nůž a postavil ho k popelnici,“ uvažuje Tomáš Hejtmánek. Když se dnes na obraz podívá laik, nepozná, jak moc byl poničený. Plátno se scelilo, sešilo speciálním mikrovláknem, zezadu se ještě přidala záplata. „Obraz restaurovali manželé Záhořovi, myslím, že ve svém oboru jsou ti nejlepší,“ konstatuje Hejtmánek.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot