Milion dolarů pro eseróčko z Ústí. Start ke globálnímu úspěchu, věří šéf IT firmy
Firma Samohyb z Ústí nad Labem vymyslela tahák, který přilákal globální investory. Teď míří do první startupové ligy.
redaktor
Michal Čížek je jedním z těch, kdo stojí za skvělým jménem českých vývojářů. Do Ústí nad Labem, kde žije a založil IT firmu, přitekla investice v objemu milionu dolarů. A pro ještě větší balík by si měla firma Samohyb jít příští rok. Dokonce plánuje vybudovat zázemí v USA.
Do globálního byznysu vystřelil Samohyb nápad na platformu, která umožní zabezpečené vzdálené připojení malým a středním firmám. Ano, má to co dělat s covidem, který posunul práci z domova na pozici celosvětového fenoménu. A protože v době nástupu lockdownů bylo připraveno jen málo služeb, jaké firma Michala Čížka poskytuje, upřela se na ně ihned pozornost světových investorů. I oni potřebují úspory v nejisté době bezpečně uložit a takto silný potenciál má v současnosti jen málokterý obor.
Firma Samohyb teď stojí nejen před změnou názvu na GoodAccess podle svého produktu, ale i před globální expanzí a přílivem dalších desítek milionů. „Kdyby to neklaplo, museli bychom celou strategii překopat a změnit produkt,“ říká pro týdeník Hrot Michal Čížek.
Cloudová VPN pro lidi a firmy, během deseti minut privátní síť, kde se řídí vzdálený přístup na principu zero trust networkingu. Co si pod tím má představit úplný laik?
Představte si internet jako celosvětovou železnici. Všude vedou koleje. Vlaky vozí zboží, a když se na ně podíváte, vidíte, co vezou. Ten uhlí, ten dřevo, ten cement, jiný auta. Dokážete také odhadnout, odkud kam jedou, vidíte, které firmě patří. No a GoodAccess je platforma, s níž si každá firma může vytvořit své vlastní metro pod povrchem. Slouží firmám, které chtějí tu infrastrukturu využít, ale také z obchodních důvodů nechtějí, aby na ně každý viděl. Princip zero trust pak spočívá v tom, že z principu nevěříte žádnému zařízení, které se připojí do sítě. Musí se ověřit jeho identita a zároveň se zaznamená, co kdy ve který čas dělalo. Také se každý člověk nepustí do všech míst v síti. Juniorní vývojář nemůže mít VPN do celé firmy, asistentka nemůže ke všem serverům. Každý smí jen tam, kam sahá jeho pravomoc.
Co vás napadalo na začátku roku 2020, když přišly zákazy a lockdowny?
Říkal jsem si, že musíme sakra máknout, že je to příležitost jako blázen. Zároveň bylo v té době zákazů dost těžké firmu budovat. My jsme v letech 2019 a 2020 potřebovali intenzivně tvořit, a to se dá hodně špatně dělat na dálku. Je to o tom, sedět spolu a být kreativní. Naštěstí jsme tu dobu zvládli a setkávali se tu i s rouškami.
Co se tehdy konkrétně dělo?
Měli jsme rozjetý vývoj GoodAccess. Byl začátek roku a já věděl, že nám poměrně brzy dojdou peníze. Měli jsme úvěry, něco kryly peníze ze starších produktů, ale ten konec se nevyhnutelně blížil. Počítal jsem to tak na červen, červenec. Jak se objevil lockdown, začaly se nám ozývat firmy, že naše řešení potřebují. Jenže my jsme ještě neměli hotovo. Takže jsme jim nabízeli různé alternativy, a i přesto se povedlo za měsíc najít čtyřicet nových zákazníků z řad firem, protože na trhu pro ně žádné řešení nebylo. Dělo se tedy to, že jsme opravdu hodně pracovali.
Takže GoodAccess nebyla odpověď na covid, ale trefila se na jeho začátek?
Trend home officu byl už mezi námi a ukazovalo se, že v příštích letech půjde nahoru. Firmy měly čím dál častěji vývoj v Asii, hlavní sídlo v Silicon Valley a potřebovaly se propojovat. Tehdy šlo zejména o IT vývojářské firmy, ale covid home office rozšířil prakticky do všech odvětví. Najednou se začalo mluvit o bezpečnosti připojení a začali se o to zajímat i investoři, protože cítili příležitost. My jsme měli už skoro hotový produkt a museli jsme si sáhnout pro investiční peníze.
Jak jste se dostali k fondu Nation1, který vám poskytl milion dolarů? Pro ně to byla vlastně riziková seedová investice, ne?
Měli jsme ověřený produkt, měli jsme první zákazníky, na trhu byl zájem. Začali se nám ozývat i větší investoři, ale z rozhovorů vyplynulo, že je zatím brzo. Že bychom měli jít nejprve s někým evropským, kdo nám pomůže nastartovat obchodní procesy.
V příštím roce tedy začnete hledat globálního investora?
Máme už asi šest investorů, s nimiž se chystáme hovořit. Většina z nich se nám už v minulosti ozvala sama, zejména americké investiční fondy. Ale jak jsem říkal, museli jsme nejprve udělat první krok na lokální, evropské úrovni.
Kolik v příštím roce bude chtít firma načerpat od globálních investorů?
To se mi nechce říkat. Mám nějaké představy, ale před začátkem jednání je nechci zveřejňovat. Rozhodně to ale bude víc, než jsme získali v prvním kole. Už teď jsme se snažili, aby bylo nejen poznat, že jsme globální, což je i z našich čísel vidět, ale že míříme do série A. Že ten milion dolarů byl jen první kolo. Globální cybersecurity firmy jako my se pak ohodnocují až dvanáctinásobkem ročního obratu.
Co všechno se pak změní? Budete pořád firma z Ústí nad Labem?
Nedává smysl, aby bylo obchodní vedení tady. Cílem je vybudovat ho v USA. Už teď tam máme deset procent zákazníků. Rádi bychom ale nechali v Ústí nějakou trvalou stopu. Protože tady se ten produkt dostal na svět, máme tu skvělý tým a ten by tu měl zůstat.
Celý rozhovor s Michalem Čížkem najdete v aktuálním vydání týdeníku Hrot.