Díky softwaru od Seyforu uřídíte celou firmu. V ERP systémech je budoucnost, říká Roman Vinš
„Naše systémy umějí řídit velkou část společnosti. A to řídit znamená nejen evidovat a dokumentovat, ale také pomáhat rozhodovat,“ vysvětluje v rozhovoru pro Hrot24 Roman Vinš ze společnosti Seyfor. Ta aktuálně spustila novinku, webový ERP systém Byznys Alpha.
redaktor
„Máme od něj velká očekávání. Zohlednili jsme trendy. Přicházíme s novou technologií a s většími bezpečnostními standardy. Se systémem, který je přístupný odkudkoliv. Díky tomu jsme mohli upravit licenční podmínky, aby zákazník platil jen za to, co skutečně využije.“
ERP systémy bývají srdcem a mozkem celé firmy. Jejich prostřednictvím totiž lze řídit prakticky cokoliv: od standardně očekávatelného účetnictví a ekonomiky přes výrobu, skladové hospodářství a servis až po automatizaci nebo workflow. Lze díky nim ale také třeba vyhodnocovat náborové kampaně, zasvěcuje mě na začátku našeho rozhovoru Roman Vinš, ředitel ERP Byznys ve společnosti Seyfor.
Dostáváme se také k partnerství se zákazníky, na němž jeho firma staví. Jak totiž dodává, aby byl ERP pro klienta skutečně přínosem, je třeba dlouhodobé a rovnocenné spolupráce. „Budujeme systémy společně, jen tak lze vytvořit skutečně funkční prostředí. Nejsou to tedy krabicová řešení, upravujeme je pro zákazníky podle jejich potřeb.“ To všechno odráží i skutečnost, že Seyfor v současnosti nabízí čtyři různé základny ERP systémů pro různé typy firem, a to s různou mírou customizace a s množstvím dalších a rozdílných modulů.
„Byznys neuděláme za každou cenu. I proto, že náš vztah se zákazníky vnímáme jako dlouhodobé strategické partnerství. Zákazníci se mění, naše systémy se mění a okolí se také mění. A to všechno je potřeba neustále zohledňovat a udržovat. I my tak musíme mít pocit, že do toho chceme jít společně. Funkční ERP systém totiž musíme vybudovat společně. Jinak nebude fungovat tak, jak si zákazník představuje.“
Protože každá firma potřebuje v detailu něco jiného?
Přesně tak. Jednak to jsou specifika spojená s oborem, jednak přímo s velikostí zákazníka, způsobem jeho práce a jeho know-how. A čím větší firma, tím více specifických potřeb. Zájem je ale stále jak o krabicová řešení, tak o ta individualizovaná, která nabízíme my. A různě se to otáčí a přelévá. Cílem zavedení ERP systému je zjednodušit uživatelům práci. Vyřešit jejich bolavá místa, ušetřit jim čas při řešení rutinních a méně sofistikovaných záležitostí a zároveň jim dát dostatek informací pro správné rozhodování.
Implementace individuálního řešení tak sice nebývá úplně levná, z dlouhodobého hlediska se ale vyplatí. Jednou věcí je ušetřit, druhou získávat ze systému věci pro správné rozhodování. K tomu je ale samozřejmě do systému potřeba vkládat data a naplňovat ho tak, aby mohl co možná nejlépe pracovat. Bez informací už dnes ale nejsou firmy schopné se rozhodovat a potřebují jich co možná nejvíce.
Hrot24, Tomáš Novák
Jak v případě Seyforu vypadá implementace ERP systému?
Ve většině případů už na začátku uzavíráme celkovou smlouvu na úvodní analýzu, implementaci a následný dohled. Analýza našich konzultantů, kteří do firmy opakovaně přijedou, projdou ji a s klíčovými lidmi proberou její fungování, většinou zabere jeden až tři měsíce. Probereme aktuální problémy a očekávání a konzultanti nabídnou rovněž své know-how.
Přicházejí tedy s návrhem řešení, a to na základě svých někdy i dvacetiletých zkušeností. Následná implementace systému pak trvá zhruba tři měsíce až jeden rok, předávání někdy bývá i na etapy. Poté už dochází k rutinnímu provozu, a to pod naším dohledem a za naší podpory.
Jedním z vašich ERP systémů je systém Byznys. Můžete mi o něm říct více?
Je pro střední a větší firmy, je tak hodně soustředěný na customizaci a na specifické úpravy. Nebývá to sice v poměru třeba 20:80, ale 50:50 to být může. Jeho implementace tak může být časově náročnější, celý proces trvá od půl roku do dvou let. Systém Byznys nyní máme ve dvou verzích, tou novou je webový Byznys Alpha, s nímž právě přicházíme na trh.
Máme od něj velká očekávání. Zohlednili jsme trendy. Přicházíme s novou technologií a s většími bezpečnostními standardy. Se systémem, který je přístupný odkudkoliv. Díky tomu jsme mohli upravit licenční podmínky, aby zákazník platil jen za to, co skutečně využije. Ve smlouvách tak nebudou finální ceny, zákazníci ale online uvidí, kolik právě utrácí.
Co je obecně vaší konkurenční výhodou?
Know-how a zkušenosti našich konzultantů. U nás se zaměstnanci příliš nemění. Samozřejmě máme i ty mladé a méně zkušené. Ale ti zkušenější, třeba i s dvacetiletou historií, o níž jsem mluvil, prošli implementacemi systémů u stovek firem. Mají tak jedinečné know-how a znalosti oboru. Řadu problémů jsou schopni sami vyřešit.
Když si otevřou počítač, mohou na místě a v krátkém čase připravit hodně změn systému sami. Odpadají mezikroky, nemusíme do všeho zapojovat programátory, což může mít i tu výhodu, že zákazník dostane přesně to, co potřebuje. I proto nevyužíváme implementační partnery. Ti by nám sice mohli dodat další kapacity, ale někdy bychom nebyli úplně schopni zajistit kvalitu, kterou nabízíme.
Snažíme se být transparentní a čitelní. Zároveň u nás fungují takové ty věci, které byly dříve běžné, ale dnes už mnohdy nejsou. Dodržujeme termíny, zvedáme telefony, odpovídáme na e-maily. Jsme spolehliví a transparentní. Samozřejmostí je třeba shrnutí z jednání e-mailem. Běžná věc, zdá se, ale ono už se to moc neděje.
Zkrátka naším leitmotivem je péče o náš byznys. Odráží se to i v tom, že zatímco naši konzultanti se věnují uživatelům systémů, kolegové z oddělení péče se věnují zákazníkům, tedy těm, co systémy koupili, ale třeba s nimi nemusejí pracovat. Někdy jsou totožní, někdy ne.
Stane se někdy i to, že dojde k tomu, že vaše řešení není pro potencionálního zákazníka vhodné?
Ano, může to nastat. Ale nestává se to často, za 28 let jsem to zažil asi dvakrát. I v tom je naše čitelnost a transparentnost. Byznys neuděláme za každou cenu. I proto, že náš vztah se zákazníky vnímáme jako dlouhodobé strategické partnerství. Zákazníci se mění, naše systémy se mění a okolí se také mění. A to všechno je potřeba neustále zohledňovat a udržovat. I my tak musíme mít pocit, že do toho chceme jít společně.
Funkční ERP systém totiž musíme vybudovat společně. Jinak nebude fungovat tak, jak si zákazník představuje. Trochu nadneseně říkáme, že když dáme do implementace 100 hodin, zákazník dá také 100 hodin. Samozřejmě, že takto vyvážené to není, ale odráží to naši filozofii. Abychom společně vyvinuli jejich systém.
Předpokládám ale, že v tomto bude přístup firem spíše lepší, než byl třeba v 90. letech.
To určitě ano, přístup zájemců o ERP systémy je v tomhle stále o hodně lepší. Vnímají také hodnotu peněz, investici chtějí využít. Má to ale i další rozměr. Když jsem začínal, nebyl internet. Pokud měl zákazník problém, který nešel vyřešit po telefonu, tak zazálohoval data na disketu – ideálně na dvě, protože diskety byly chybové – a poslal nám je poštou.
Za tři dny jsme měli data, která jsme obnovili, pokud to bylo možné. Problém jsme opravili a poslali diskety zpátky a zákazník mohl po týdnu opět s ERP systémem pracovat. A bylo mu to jedno. Dnes už tohle samozřejmě nejde. Dřív šlo hlavně o to splnit povinnosti, zejména ty účetní. Teď ale chtějí zákazníci data, na jejichž základě se mohou rozhodovat.
Jak váš byznys ovlivňuje automatizace a umělá inteligence?
Už je úplně běžné fungovat v online světě, zaměstnanci chtějí pracovat z domova i z dovolené. Ale jde o to, kam je firma ochotná pustit svá data. S umělou inteligencí v Seyforu hodně experimentujeme, zároveň ale po ní zatím nezaznamenáváme v oblasti ERP systémů výraznou poptávku. Běžné začíná být využití chatbota jako helpdesku. Daleko není ani zavedení virtuálních konzultantů, i když ty lidské určitě celkově nenahradí.
A směřujeme rovněž k vystavování dokladů pomocí umělé inteligence, ale jen částečně. Protože systému musíme říct, aby to udělal a jak. V současnosti mu to můžeme napsat, ale můžeme to říct i hlasem, to už není problém. A do budoucna budou třeba i další možnosti.
Hrot24, Tomáš Novák
Kam dál se tedy můžou ERP systémy podle vás vyvíjet?
Určitě budeme více využívat umělou inteligenci. Osobně ale vidím budoucnost i v jiné interakci s ERP systémy. Jde o data a o to, jak budou pořizována, vyhodnocována a využívána. Půjde tak vlastně jen o to, jak data do ERP systému dostaneme a jak je vizualizujeme.
Míříte k tomu, že budeme mít v sobě čipy, z nichž budou třeba i ERP systémy automaticky získávat data?
Budoucnost taková určitě bude. Nevím, jestli to budou čipy, nebo si nasadíme nějakou pomůcku, která nám přečte myšlenky… Viděli jsme spoustu sci-fi filmů a nemůžeme si říkat, že nemůžou být inspirací. Ale zároveň i trochu strašákem. Že ale budeme zadávat informace do systému daleko jednodušeji než dnes, aniž bychom museli něco napsat nebo namluvit, to si dokážu představit. A Seyfor na této cestě určitě nechce zaostávat.
Roman Vinš • ředitel ERP Byznys ve společnosti Seyfor • ERP systémům se věnuje 28 let • v Seyforu začínal v roce 1996 jako konzultant ERP systému Byznys • postupně byl vedoucím konzultačního oddělení a ředitelem servisu a podpory • pochází z Příbrami