Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Miliardová jízdenka

Zájezdoví dopravci si rozebrali miliardu. Je to prý ale málo, chystají protest.

Miliardová jízdenka
ilustrační foto | Profimedia.cz

Ministerstvo dopravy se pochlubilo rychlou pomocí zájezdovým autobusovým dopravcům, na jejichž účtech přistála bezmála miliarda korun. Pokud ale ministr dopravy přijede v neděli do pražských Letňan, bude ho čekat rozčarování. Více než dvě stovky dopravců tam zahájí protestní jízdu městem. A to právě kvůli státní pomoci, která nepomohla.

V říjnu schválené takzvané sedačkovné pokrylo totiž dopravcům jen ztráty za první vlnu pandemie. Kvůli pokračujícím vládním opatřením jsou ale stále bez zakázek. „Vláda plánuje další podporu pro restaurace a hotely, protože mají i nadále nižší obraty než obvykle. Jenže pro zájezdovou autobusovou dopravu, která má za poslední tři čtvrtě roku obrat prakticky nulový, nechystají žádnou podporu,“ řekl Jiří Vlasák, zakladatel iniciativy Za autobusy.

Účast na protestu podle něj přislíbilo přes 220 dopravců, jejich protestní jízda začíná v Letňanech, odkud vyrazí k Letišti Václava Havla. Někteří ovšem nepřijedou svým autobusem – čtvrtina z již potvrzených účastníků má totiž všechny vozy v garážích a značky v depozitu. Od začátku pandemie přišli o téměř všechny příjmy a nemají dostatek peněz na to, aby je uvedli znovu do provozu a udělali servis.

Ministerstvo dopravy pro další podporu peníze nemá. Ta stávající šla na 3 486 autobusů v celkové výši 932,5 milionů korun, přičemž resort měl k dispozici jednu miliardu korun. Všechny prostředky podle ministerstva dopravy příjemcům odešly v rozmezí 5. listopadu až 14. prosince a podpora jim má pomoci přizpůsobit se trhu do konce 1. čtvrtletí roku 2021. Na peníze nedosáhlo jen několik desítek firem, konkrétně bylo zamítnuto 27 žádostí. Šlo o dopravce, kteří nebyli držiteli koncese, nebo se ukázalo, že jejich autobusy nesplňovaly podmínky dotace jako je nízká emisní třída.

Jenže dopravci jsou stále hladoví. „Doufali jsme, že na podzim se s návratem dětí do škol situace zlepší, jenže přišla druhá vlna a my opět nemáme pro koho jezdit – ke konci listopadu se dopravci dostali na tři procenta jízd oproti dlouhodobému průměru, v prosinci to vypadá na čistou nulu – nejsou vánoční večírky, výlety na hory, prostě nic,“ upozornil Vlasák.