Menu v rychlém občerstvení je pro Čechy stále častějším druhem jídla
Shutterstock.com
Gastro
Češi rádi fast food. McDonald’s u nás roste v tržbách i počtu zákazníků, nejvíc láká cheeseburger
V Česku obecně popularita řetězců rychlého občerstvení stále stoupá. V současnosti tvoří 12 až 15 procent gastronomických podniků v zemi. Fast foody nově přibývají i na venkově, na mnoha místech tyto podniky nahradily původní vesnické hospody.
čtk
Americkému řetězci s rychlým občerstvením McDonald's vzrostly loni tržby v České republice oproti roku 2023 o 11 procent na 10,6 miliardy korun. Řetězec to dnes uvedl v tiskové zprávě. Do restaurací McDonalds's v Česku loni zavítalo 53,5 milionu zákazníků, meziročně o dva miliony více. Řetězec otevřel v loňském roce šest nových poboček a celkový počet restaurací v ČR aktuálně činí 129.
Nové restaurace McDonald's přibyly například v Třebíči nebo Kunovicích. „Rostli jsme ale také v Karlových Varech, Jihlavě, nebo v Praze,“ uvedl ředitel komunikace McDonald's pro Česko, Slovensko a Ukrajinu Tomáš Myler.
„V rychlém tempu pokračujeme i letos, máme za sebou otevření nových lokací ve středočeském Kladně, na Litoměřicku i v hlavním městě,“ dodal s tím, že na modernizaci stávajících restaurací vynaložila společnost v loňském roce stovky milionů korun.
Lidé si jídlo z amerického řetězce stále častěji objednávají, rozvážkoví partneři McDonald's loni přijali téměř čtyři miliony objednávek, což je zhruba o třetinu více než v roce 2023.
Podle řetězce roste také popularita mobilní aplikace, která zákazníkům umožňuje objednat si jídlo a nápoje předem nebo přímo u stolu v restauraci. Loni řetězec přes aplikaci odbavil o více než 60 procent objednávek více v porovnání s rokem 2023.
Nejoblíbenějším produktem v řetězci je Cheeseburger, kterého se prodalo 20,5 milionu kusů, meziročně téměř o dva miliony více. Druhou příčku v žebříčku nejoblíbenějších pokrmů obsadil Big Mac, na třetí pozici jsou hranolky, uvedl řetězec.
V Česku obecně popularita řetězců rychlého občerstvení, takzvaných fastfoodů, roste. Z dat pokladního systému Dotykačka vyplývá, že v současnosti tvoří 12 až 15 procent gastronomických podniků v ČR. Fastfoody nově přibývají i na venkově, na mnoha místech tyto podniky nahradily původní vesnické hospody.
Na český trh začaly v posledních letech vstupovat další značky světových řetězců s rychlým občerstvením, jde například o Popeyes či chystané Wendy's a Five Guys. Řetězec McDonald’s už dříve na dotaz ČTK uvedl, že nové podniky příliš jako konkurenci nevnímá.
Mluvčí McDonald’s ČR Jan Nevola naopak tvrdí, že ho příchod nových značek motivuje ke zlepšování služeb. „Zájem o Českou republiku zároveň naznačuje, že tuzemský trh má pro restaurace s rychlou obsluhou stále velký potenciál,“ řekl už dříve.
Konkurentem McDonald's je v Česku řetězec KFC, který je společně s řetězci Burger King a Pizza Hut součástí skupiny AmRest. Loni KFC v Česku obsloužilo přes 27 milionů zákazníků, ke konci února mělo KFC po Česku 135 poboček.