Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Manuální práce jim nevoní: Jak se mění pracovní preference generace Z

Nová studie ADP Research Institute odhalila zajímavý trend v pracovních preferencích generace Z, tedy lidí narozených mezi lety 1996 a 2009. Zatímco tato generace v posledních letech výrazně inklinovala k manuálním profesím, nejnovější data naznačují možný odklon od tohoto trendu.

Manuální práce jim nevoní: Jak se mění pracovní preference generace Z
Manuální práce jim nevoní: Jak se mění pracovní preference generace Z | https://chatgpt.com/ - vytvořeno v Dall-e 2

Vzestup a pokles zájmu o manuální práce

V lednu 2024 tvořili mladí lidé ve věku 20 až 24 let 18,6 % pracovní síly v manuálních profesích, což představuje nárůst o 2,3 procentního bodu oproti stejné věkové skupině v lednu 2019. Tento trend vedl k označení generace Z jako „generace s nářadím“.

Faktory přispívající k nárůstu zájmu o manuální práce

Pandemie COVID-19 hrála klíčovou roli v počátečním růstu zájmu o manuální práce. Během pandemie bylo obtížné obsadit volné pozice, což vedlo ke zvýšení mezd v odvětví. Tento faktor motivoval mnoho mladých lidí, aby se rozhodli pro zaměstnání v manuálních profesích, kde mzdy začaly konkurovat platům v kancelářských pozicích.

Dalším důležitým faktorem byly rostoucí náklady na vysokoškolské vzdělání, které spolu s krizí studentských dluhů odradily mnoho mladých lidí od tradiční akademické dráhy. Pro některé představovala manuální práce možnost, jak rychleji dosáhnout finanční stability bez dlouhodobého zadlužení.

Známky změny trendu

Navzdory počátečnímu nadšení pro manuální profese zpráva ADP Research Institute naznačuje, že v roce 2022 došlo k nasycení poptávky. Tento vývoj je z velké části přičítán vlivu technologií, zejména umělé inteligence, která začíná ovlivňovat mnoho tradičních pracovních míst.

HR konzultant Bryan Driscoll pro Newsweek poznamenává, že s nástupem umělé inteligence a automatizace začínají být některé manuální pozice ohroženy. Mladí lidé proto začínají více přemýšlet o dlouhodobé jistotě zaměstnání a kariérním růstu.

Nové priority generace Z

Generace Z se nyní více zaměřuje na několik klíčových aspektů při výběru zaměstnání. Prvním z nich je smysluplná práce, kde mladí lidé chtějí, aby jejich pracovní nasazení mělo pozitivní dopad na společnost nebo jejich osobní rozvoj.

Další prioritou je stabilita zaměstnání. V době, kdy se trh práce dynamicky mění a technologie postupují kupředu, kladou mladí lidé stále větší důraz na dlouhodobé a stabilní zaměstnání, které jim poskytne jistotu do budoucna.

Třetí klíčovou hodnotou je respekt na pracovišti. Generace Z požaduje od zaměstnavatelů nejen spravedlivé finanční ohodnocení, ale také respekt a uznání za jejich práci.

Posledním, ale neméně důležitým aspektem je dlouhodobý kariérní růst. Mladí lidé z generace Z chtějí mít možnost kariérního postupu a rozvoje, a to nejen finančního, ale i osobnostního.

Nespokojenost a fluktuace

Průzkum Talker Research, který probíhal mezi 1000 Američany, přinesl zajímavá data týkající se pracovní spokojenosti generace Z. Přibližně 11 % respondentů této generace uvedlo, že uvažovalo o odchodu ze svého zaměstnání kvůli pocitu přetížení. Tento podíl je výrazně vyšší než u starších generací, což naznačuje, že mladí pracovníci jsou citlivější na stresové faktory v pracovním prostředí.

Další studie od společnosti Bankrate zjistila, že až 39 % zaměstnanců z generace Z plánuje v příštím roce změnit zaměstnání. Tento podíl je opět vyšší než průměr napříč všemi generacemi, který činí 25 %. To svědčí o vysoké mobilitě mladých lidí na trhu práce a jejich ochotě hledat nové pracovní příležitosti, které lépe vyhovují jejich preferencím.

Výzvy pro zaměstnavatele

Tento trend představuje výzvu pro zaměstnavatele, kteří se musí přizpůsobit novým požadavkům a očekáváním mladých pracovníků. Alex Beene, instruktor finanční gramotnosti na Univerzitě v Tennessee, upozorňuje na fakt, že s koncem pandemie a zpomalením růstu mezd se část této pracovní síly snaží vrátit zpět do profesí „bílých límečků“.

Mladí lidé hledají nejen vyšší platy, ale také lehčí pracovní zátěž, což je vede k opuštění fyzicky náročných manuálních pozic. Zaměstnavatelé, kteří nebudou schopni nabídnout adekvátní podmínky a kariérní růst, budou čelit vysoké fluktuaci a obtížím s náborem nových talentů.

Bryan Driscoll shrnuje situaci slovy: „Společnosti, které dokážou včas reagovat na změny v preferencích mladých pracovníků, si udrží špičkové talenty, zatímco ostatní budou čelit problémům s vysokou fluktuací a nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců.“