Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Magistrála patří řidičům. Soud smetl stížnost aktivistů, že nesměli blokovat pražskou tepnu

Magistrát hlavního městě podle NSS nechyboval, pokud stanovil podmínku, že aktivisté před muzeem nesmějí přehradit vozovku.

Magistrála patří řidičům. Soud smetl stížnost aktivistů, že nesměli blokovat pražskou tepnu
Blokádu magistrály měli v plánu aktivisté, kteří si říkají Poslední generace; ilustrační obrázek | Shutterstock.com

Pražský magistrát neporušil práva aktivistů, když jim nedovolil zablokovat magistrálu před Národním muzeem, potvrdil Nejvyšší správní soud (NSS). Blokáda by znamenala intenzivní zásah do práv a svobod ostatních účastníků silničního provozu, navíc by přinesla riziko, že neprojedou sanitky nebo hasiči.

„Výkon shromažďovacího práva není absolutní a v odůvodněných případech jej lze v souladu s platnými právními předpisy omezit,“ stojí v rozhodnutí NSS, které je dostupné na úřední desce.

Svolavatel demonstrace neuspěl ani s argumentem, že se podobné shromáždění, včetně blokády magistrály, na stejném místě uskutečnilo už v roce 1990. „Je zřejmé, že nelze srovnávat situaci v roce 1990 a v současnosti, a to zejména s ohledem na intenzitu provozu a stav dopravní infrastruktury,“ reagoval NSS.

Soud se konkrétně zabýval pochodem a happeningem za humanizaci magistrály a dodržení klimatického závazku, který se měl původně konat 12. září 2023. Aktivisté chtěli pochodovat v pravém pruhu magistrály a na závěr akce ji zhruba na 20 minut u muzea přehradit.

Magistrát stanovil pro ohlášené shromáždění dvě podmínky. Šlo jednak o změnu trasy a její převedení mimo vozovku, jednak o přesun závěrečného happeningu z vozovky na chodník u muzea.

Městský soud v Praze následně první podmínku zrušil, druhou ponechal v platnosti. Kasační stížnost k NSS proto podal jak magistrát, tak svolavatel akce. NSS oba podněty zamítl. Potvrdil, že aktivisté měli právo uskutečnit pochod v pravém pruhu magistrály, při zachování provozu v těch ostatních.

„Policie ČR (v součinnosti s pořadateli) má bezpochyby dostatečné prostředky k zajištění bezpečí účastníků průvodu i dalších účastníků silničního provozu,“ stojí v rozsudku.

Magistrát ovšem podle NSS nechyboval, pokud stanovil podmínku, že aktivisté před muzeem nesmějí přehradit vozovku. „Nelze odhlédnout ani od skutečnosti, že účastníkům shromáždění nebylo bráněno, aby svůj ,happening' uskutečnili na chodníku v bezprostřední blízkosti vozovky, tedy podle názoru zdejšího soudu nedošlo ke zmaření oznámeného účelu shromáždění,“ uzavřel NSS.

Akce se nakonec uskutečnila 3. října 2023. Zúčastnilo se zhruba 30 aktivistů Poslední generace. Nesli transparenty jako „Dálnici tu nechceme“ nebo „Magistrálu pro lidi“, vyslovili se tak pro zavedení maximální rychlosti 30 kilometrů v hodině.

Akce se obešla bez větších konfliktů, někteří projíždějící řidiči dávali svůj nesouhlas najevo troubením nebo nadávkami. Za aktivisty šla také malá skupina odpůrců s transparentem „Stop ekoterorismu“.