Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Lyže (nejen) pro olympiádu

Jednou už lyže z Nového Města na Moravě olympiádu vyhrály. Před dvaceti lety na nich Aleš Valenta jako první na světě skočil trojité salto s pěti vruty. V Číně je nazují sportovci z několika zemí

Lyže (nejen) pro olympiádu
Výroba lyží je rozfázována od přípravy surového dřeva přes lisování hrubého modelu až po povrchovou úpravu. | foto Tomáš Novák, týdeník Hrot

Teplota v lisu rychle stoupá, až na vybraných místech překročí sto stupňů Celsia. Zanedlouho vyndá pracovník ze stroje několik lyží. Ještě před čtvrthodinou byly rozdělené na vrstvy, ale speciální lepidlo, lis a vysoká teplota z nich udělaly jeden celek. Je to sice stále polotovar, který se musí náročně doopracovat, ale právě tady v kližírně je srdce celé továrny, odkud se vozí hotové běžky, sjezdovky a další typy lyží nejen do tradičních lyžařských zemí po Evropě, ale také do Ameriky nebo Asie.

Na lyžích z Nového Města na Moravě jezdí rovněž reprezentanti několika zemí včetně Finska, Švédska nebo Itálie. Někteří z nich nebudou chybět ani na letošních Zimních olympijských hrách v Číně. Novoměstské lyže by si na stupně vítězů mohli vzít například kanadští reprezentanti v akrobatickém lyžování Marion Thénaultová nebo Lewis Irving.

Ostatně zájem o výrobky z nevelkého města na Vysočině je stále značný, a to nejen mezi profesionálními sportovci, byť se podnik stejně jako celé průmyslové odvětví vypořádává s dopady koronavirové pandemie. Chystá se dokonce razantní zvýšení výroby. „Stále máme vysoký převis poptávky,“ konstatuje generální ředitel podniku Vladimír Dušánek. Šéfuje firmě, jejíž loňský obrat dosáhl přibližně 270 milionů korun a která zaměstnává více než 250 lidí. Už třetím rokem nese název Kästle CZ, když tuto značku koupil český investor a lyžařský expert Tomáš Němec.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit