Loupež na kolejích
Vlivní ostravští podnikatelé bratři Šuškové podali trestní oznámení na vedení ČD Cargo.
Válka o stamilionové zakázky u státní firmy ČD Cargo pokračuje. Jen se přesouvá z českých a slovenských kolejí k českým soudům a policejním vyšetřovatelům.
Celou kauzu odstartoval kontrakt, který ČD Cargo uzavřela se slovenskou společností SMK. V něm se, zjednodušeně řečeno, česká firma dohodla s SMK na prodeji, modernizaci a následném pronájmu 500 nákladních vagónů. To se ale nelíbilo české konkurenci, firmě Ostravské opravny a strojírny OOS, která považuje uzavřený kontrakt za tak nevýhodný, že na něm státní firma tratí stovky milionů korun. Kvůli tomu podala na vedení ČD Carga trestní oznámení a rozjela mohutnou mediální kampaň. (Více viz Hrot č. 2/2020.)
Vedení SMK označilo chování OOS za nehoráznost a vyrazilo do protiútoku.
„Najal jsem špičkovou českou právní firmu, která jménem mé firmy SMK podá trestní oznámení,“ sdělil slovenský finančník a podnikatel Ivan Petríček, který za firmou SMK stojí.
Dle informací týdeníku Hrot půjde trestní oznámení na OOS (společnost patří do uskupení firem ovládaných bratry Peterem a Rudolfem Šuškovými) a advokáta Mario Hanáka. Ten je podepsán pod trestním oznámením, které OOS podalo na vedení Carga.
Na blacklistu
A aby toho nebylo málo, na bratry Šuškovy, případně další z jejich firem Rail Invest, chystá trestní oznámení i ČD Cargo. „V řadě případů došlo minimálně ke spáchání trestného činu pomluvy, proto ČD Cargo v současnosti připravuje zejména na Rail Invest trestní oznámení,“ uvedlo Cargo v materiálu, který má redakce k dispozici.
Týdeník Hrot v této souvislosti kontaktoval i Rudolfa Šušku. Mimo jiné mu nabídl, že s ním a jeho oponentem, šéfem ČD Cargo Ivanem Bednárikem, udělá rozhovor, každá strana dostane stejné otázky i prostor pro vyjádření. Bednárik souhlasil, Šuška nereagoval na SMS ani nebral telefon.
V kauze nejde o nic jiného než o peníze, a ne malé – stovky milionů korun. Společnost ČD Cargo v nejbližších týdnech vyhlásí vítěze tendru na opravu zhruba dvou tisíc nákladních vagonů po dobu následujících dvou let. Hodnota kontraktu je odhadována zhruba na 900 milionů korun. Za takové peníze už stojí bojovat.
Společnost Rail Invest a další firmy ovládané bratry Šuškovými jsou u ČD Cargo na blacklistu kvůli několika sporům, které se týkají zakázek, jež jejich firmy v minulosti s ČD Cargo uzavřely. Na blacklist je dalo současné vedení Carga. V praxi to znamená, že za aktuálního stavu nemá firma šanci v soutěži uspět. Dle informací týdeníku Hrot panuje mezi bratry Šuškovými a šéfem ČD Cargo Bednárikem averze, ani jedna ze zmíněných stran není ochotna se s tou druhou osobně sejít.
Veselo na kolejích
Pro firmy ze Šuškovic impéria bylo v minulosti ČD Cargo významným obchodním partnerem. Jak uvádí dokument z ČD Cargo, který má týdeník Hrot k dispozici, Rail Invest a další Šuškovic firmy od roku 2008 do současnosti vydělaly u Carga celkem 10,5 miliardy korun. Teď již jen dobíhají v minulosti uzavřené kontrakty a další jsou v nedohlednu. Tedy pokud se nepodaří odvolat současné vedení ČD Cargo v čele s Bednárikem.
Jak již týdeník Hrot v minulosti napsal, Šuškové vedou s Cargem několik soudních sporů. Mimo jiné o to, že Cargo podle OOS nedisponuje duševním vlastnictvím k vozům, které Cargu dodala, a nemůže je tak prý opravovat nikdo jiný než ostravská firma. Další spor se vede o to, komu skutečně patří vozy, které si Cargo od OOS pronajalo a po vypršení kontraktu za jejich zpětný odkup zaplatilo sjednaných 160 milionů korun. Výčet sporů je opravdu dlouhý. Kdo je vyhraje, musí rozhodnout soudy. V případě kontraktu ČD Cargo s SMK, tedy jestli na něm státní firma skutečně tratí stovky milionů, pak policejní vyšetřovatelé. Vnitřní ekonomický audit Carga již ale potvrdil jeho výhodnost.
Vítěze nelze určit dopředu, už teď lze ale s jistotou říci, že na českých kolejích bude v následujících dnech pořádně veselo.