Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Komu dělá radost invaze čínských elektromobilů? Stavitelům dobíjecích stanic

Levná čínská auta na baterie nakopnou podle šéfa nizozemské firmy stavějící dobíjecí stanice trh a vytvoří tlak na evropské výrobce. A majitelé stanic samozřejmě prodají více elektřiny.

Komu dělá radost invaze čínských elektromobilů? Stavitelům dobíjecích stanic
dobíjecí stanice v Česku | foto Tomáš Novák, Hrot

Evropští politici i zástupci automobilového průmyslu s obavami hledí na nezadržitelný nástup čínských elektromobilů v Evropské unii. Najdou se však firmy, které si dravou čínskou konkurenci pochvalují.

Patří mezi ně třeba nizozemská společnost Fastned, která v několika evropských zemích staví dobíjecí stanice pro auta na baterii. „Čínské automobilky vytvářejí obrovský tlak na evropské výrobce automobilů, aby také přišli s konkurenceschopnou nabídkou,“ vysvětluje podle agentury Bloomberg svůj pohled šéf firmy Michiel Langezaal.

Nabídka cenově dostupných, a přitom technicky vyspělých asijských vozů tak podle něj urychlí rozvoj elektromobility v Evropě. Langezaal se navíc nijak netají tím, že čínská ofenziva pomůže také firmám, jako je jeho Fastned.

„Trh se díky čínským elektromobilům rozšíří a my budeme moci prodávat více elektřiny,“ pochvaluje si šéf firmy, která ve svých stanicích poskytuje výhradně „zelenou“ energii vyrobenou z obnovitelných zdrojů. „V tomto smyslu je nám jedno, odkud elektromobily pocházejí,“ dodává Langezaal.

Jeho postoj je ovšem v ostrém kontrastu s názorem Evropské komise. Ta už před několika měsíci varovala, že čínští výrobci konkurují evropským automobilkám v elektromobilitě neférově. Prodávat levněji jim totiž umožňují dotace, jimiž Peking domácí automobilový průmysl podporuje.

Komise proto loni na podzim zahájila šetření, které má zjistit, zda asijská konkurence neporušuje dumpingovými cenami pravidla hospodářské soutěže v Evropě. Pokud by došla ke kladnému závěru, hrozí čínským firmám zavedení cel.

Například největší čínská (a čerstvě i světová) elektroautomobilka BYD už se na tuto variantu připravuje: plánuje postavit továrnu na výrobu elektromobilů přímo v Evropě, konkrétně v Maďarsku. Na tu by se dovozní přirážky samozřejmě nevztahovaly.