Špatná zpráva pro evropský průmysl, obchodníci spekulují na růst cen plynu

Dodávky zemního plynu ve formě LNG po moři jsou pro Evropu od začátku války na Ukrajině naprosto zásadní. Jejich cena ale značně kolísá. V současnosti obchodníci spekulují, že cena této komodity kvůli geopolitickým rizikům v oblasti Blízkého východu poroste.

Dodávky zemního plynu ve formě LNG po moři jsou pro Evropu od začátku války na Ukrajině naprosto zásadní. Jejich cena ale značně kolísá. V současnosti obchodníci spekulují, že cena této komodity kvůli geopolitickým rizikům v oblasti Blízkého východu poroste.

Celý článek
0

Komentář: Proč přehnaně opatrný Michl brzdí českou ekonomiku?

Přestože už je inflace pryč a žádné důvody k jejímu návratu neexistují, ČNB českou ekonomiku příliš pomalým poklesem sazeb stále přiškrcuje 

Přestože už je inflace pryč a žádné důvody k jejímu návratu neexistují, ČNB českou ekonomiku příliš pomalým poklesem sazeb stále přiškrcuje 

Celý článek
0

Elon Musk zase řádil. Na hodinu vyhodil 500 lidí z klíčového oddělení Tesly

E-mailem. Tak se o svém konci ve firmě dozvědělo 500 lidí z klíčového oddělení americké automobilky Tesla. Šlo přitom o část firmy, kterou by se Tesla měla chlubit – oddělení Supercharger se zabývá superrychlými nabíječkami. Na tento hromadný vyhazov negativně reagovali nejen dotčení zaměstnanci, ale také finanční trhy.  

E-mailem. Tak se o svém konci ve firmě dozvědělo 500 lidí z klíčového oddělení americké automobilky Tesla. Šlo přitom o část firmy, kterou by se Tesla měla chlubit – oddělení Supercharger se zabývá superrychlými nabíječkami. Na tento hromadný vyhazov negativně reagovali nejen dotčení zaměstnanci, ale také finanční trhy.  

Celý článek
0

Čínský postrach automobilek chce dominovat i vlakům a zelené energetice

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Čínský postrach automobilek chce dominovat i vlakům a zelené energetice
Čínská automobilka BYD slaví úspěchy po světě | Shutterstock.com

Společnost BYD z Šen-čenu si rozhodně neklade malé cíle. Poté, co začala dominovat trhu s elektromobily – o prvenství se přetahuje s americkou Teslou – a západní značky děsí svým poměrem cena/kvalita/výkon, chce čínský konglomerát, který už vyrábí akumulátory a solární panely, ovládnout i další sektory v dopravě.

Od elektrických autobusů přes vlaky až po dobíjecí kamiony. Osmapadesátiletý zakladatel firmy Wang Čchuan-fu, který si vysloužil přezdívku čínský Musk, se netají megalomanskými plány na ovládnutí globální elektromobility. Chce také vyvíjet umělou inteligenci a využít ji k propojení dopravních a energetických systémů.

„Lidé si neuvědomují, že ambicí BYD je být společností zabývající se energetickým ekosystémem,“ vysvětlila Bridget McCarthyová z hedgeového fondu Snow Bull Capital se sídlem v Šen-čenu, který investoval do BYD.

Prodej osobních elektromobilů je pouze prvním krokem ke globální expanzi. Firma chce ovládnout kromě dopravy i dodávky obnovitelné elektrické energie. Wang přitom firmu v 90. letech 20. století rozjížděl jako výrobce dobíjecích baterií do telefonů pro společnosti Motorola a Nokia. Od roku 2003 začal s výrobou elektrických vozů a později i autobusů. Loni už dokázala značka BYD vyrobit tři miliony aut s elektromotory.

Výhoda čínských firem spočívá v tom, že ovládají výrobu akumulátorů, ale i větrných turbín nebo fotovoltaiky. V cenách jim západní byznys nedokáže konkurovat. Firmy z říše středu navíc v poslední době masivně investují do dalšího vývoje, takže pro západní konkurenty bude velmi obtížné je na poli zelených technologií dohánět.

Samotný Wang tvrdí, že vidí možnosti pro expanzi firmy v celé jihovýchodní Asii, Jižní Americe, na Středním východě a v Evropě. BYD už staví další fabriku na výrobu elektromobilů v Maďarsku, delší dobu tu vyrábí elektrické autobusy pro evropský trh. Další továrnu pro elektrické autobusy má v Kalifornii.

Jeden z nejbohatších Číňanů je kromě Muska přirovnáván i k Henrymu Fordovi, jenž jako první na světě začal vyráběl automobily se spalovacím motorem v masovém měřítku. K automobilkám vybudoval také impérium železných a uhelných dolů a sléváren oceli, aby nebyl závislý na externích dodavatelích.

Podobnou filozofii vyznává i Wang při výrobě elektrických aut. Fakticky kolem výroby akumulátorů „postavil“ produkci aut s elektromotory. BYD také vlastní podíly v dolech na lithium na třech kontinentech, takže má přístup k laciným surovinám. Vyrábí rovněž vlastní počítačové čipy, které se používají v čínských vozech. Jen ve výzkumu a vývoji zaměstnává společnost sto tisíc pracovníků a každý den v průměru žádá o devatenáct nových patentů.

Už nyní BYD ovládá desetinu globálního trhu se systémy ukládání energie z obnovitelných zdrojů a čeká se, že i v tomto sektoru bude tržní podíl čínské firmy růst. Zároveň společnost profituje z velkorysých čínských státních dotací. Podle ekonomického institutu v německém Kielu získala Wangova firma v letech 2018 až 2022 v přepočtu 85 miliard korun. Společnost vyváží svá auta do sedmi desítek zemí a export chce zvýšit na několik milionů vozů ročně.