Cenová válka a pokles prodejů. Čínské automobilky počítají obří ztráty
Čínští prodejci automobilů čelí po celé zemi od začátku roku ztrátám za 138 miliard jüanů (zhruba 452 miliard korun). Zákazníci odkládají velké nákupy a vozidla se hromadí na prodejních plochách. S odkazem na dnešní sdělení Čínské asociace prodejců automobilů o tom informuje agentura Bloomberg.
Dealeři vyzvali vládu, aby vzhledem k rozsáhlým problémům v odvětví pečlivěji monitorovala finanční rizika, kterým čelí. Měla by podle nich také nabídnout větší finanční podporu.
Prodeji vozidel na nové energie se v Číně poměrně daří. Celkový maloobchodní prodej osobních automobilů je ale celkově slabší a v září se očekává jeho meziroční nárůst o pouhá čtyři procenta, uvedla minulý týden podle Bloombergu asociace. Za prudký nárůst prodeje vozů na nová paliva jsou z velké části zodpovědné vládní dotace, které řidiče vybízejí k výměně starších vozů. Prodejci ale mají problémy kvůli pokračující cenové válce v odvětví.
Nejprodávanější automobilová značka v zemi, BYD, zahájila na začátku roku novou vlnu slev. Podle Bloombergu je to poslední krok v divokém závodu o snižování nákladů, který probíhá od začátku roku 2023 ve snaze přimět zákazníky k nákupu dalších automobilů.
Čínská asociace prodejců automobilů poznamenala, že za ztráty prodejců může slabá spotřeba. Dodala, že úroveň velkoobchodních zásob je vysoká, což znamená, že showroomy jsou pak nuceny vyprodávat přebytečné zásoby za co nejnižší ceny.
Zájem o koupi automobilů není valný ani v Evropské unii. Za prvních osm měsíců letošního roku počet registrací nových vozů podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) stoupl jen o 1,4 procenta na 7,2 milionu vozů. V samotném srpnu se meziročně snížil o 18,3 procenta na 643 tisíc vozů.