Hrot24.cz
Kolik berou influenceři na TikToku? Čínská aplikace zavádí platby, aby se vyhnula zákazu v USA

Shutterstock.com

Kolik berou influenceři na TikToku? Čínská aplikace zavádí platby, aby se vyhnula zákazu v USA

Internetové celebrity, hvězdy showbyznysu a influenceři se ve velkém stěhují na TikTok, který slouží především jako platforma, kde mohou nabrat velké množství fanoušků. Jak ale funguje vyplácení provizí a vydělávání peněz na této čínské sociální síti? Aplikace zavádí nové platební programy, které mohou pomoci k tomu, aby bylo „politicky složitější“ TikTok omezit či zakázat.

Viktor Horák

Tvůrci obsahu využívají TikTok především jako silnou platformu, kde si mohou vybudovat rozsáhlé publikum a rychle zaujmout nové fanoušky. Mohou si ale tiktokeři na sociální síti i vydělat?

TikTok platí svým tvůrcům skrze Creativity Program, reklamní odnož Pulse a dříve prostřednictvím Creator Fundu. Řada tvůrců má příjmy především ze spoluráce a propagace nejrůznějších značek a služeb či z finančních darů a poplatků od fanoušků. TikTok také zavedl možnost předplatného nebo finanční podporu během živého vysílání v rámci partnerského programu TikTok Shop. Velká část tvůrců ale TikTok používá pouze jako jeden ze svých několika kanálů, kde tvoří a zároveň vydělávají peníze.

Tito tvůrci následně fanoušky z čínské sociální sítě přivádí na konkurenční služby jako je YouTube, Instagram, Facebook či placené platformy Patreon, upozorňuje server Business Insider. Nejjednodušším způsobem jak mohou tvůrci na sociálních sítích vydělávat, je zisk z podílu na příjmech služby, což se vypočítává na základě výkonu a počtu zhlédnutí. To zpopularizoval především Facebook a YouTube.

TikTok v posledních letech zavedl hned několik platebních programů jako je Creator Fund, Creativity Program Beta či Pulse, který rozděluje příjmy z reklamního sdělení. Creator Fund fungoval od roku 2020 do prosince 2023, kdy byl nahrazen Creativity Programem Beta. „Nový program je navržen tak, aby tvůrcům vyplácel 'vyšší průměrný hrubý příjem' za videa. Stejně jako u zaniklého Creator Fundu musí mít uživatelé alespoň 10 tisíc sledujících a dosáhnout 100 tisíc zhlédnutí videa za posledních 30 dní, aby se do programu mohli zapojit,“ popisuje TikTok.

Tvůrci ale platební programy kritizují, jelikož za tisíce zhlédnutí dostávají pouze pár dolarů. „Program funguje podle nové metodiky zajišťující vyšší průměrné hrubé příjmy za kvalifikovaná video views, což má potenciál zpřístupnit uživatelům vyšší odměny,“ doplňuje čínská aplikace na svém webu. Tvůrci by také měli dostat přesnější statistiky o výkonu své tvorby, včetně odhadu, na kolik peněz si mohou přijít. „Klipy musejí být natočeny ve vysoké kvalitě a nabízet originální, přes minutu trvající obsah.“

V květnu 2022 společnost spustila nový produktový program kontextové reklamy Pulse, kde si inzerenti mohli koupit reklamní prostor vedle čtyř procent toho nejlepšího obsahu na sociální síti. Sami inzerenti si mohli určit kategorii jako je móda, vaření, kosmetika, apod. TikTok také uvedl, že se o polovinu příjmů z reklamy podělí přímo s tvůrci, jejichž video se objeví po reklamě. Do programu se kvalifikují ale pouze ti, kteří mají přes 100 tisíc sledujících. 

Tvůrce videoher a influencer Betts Waller, jenž má přes 397 tisíc sledujících uvedl, že za období mezi 30. zářím a 30. říjnem 2022 vydělal pouze pár centů. Služba Pulse mu schválila pouze osm reklam u videí přesto, že zveřejnil videa, která mají statisíce a někdy i miliony zhlédnutí. „Jsem ohromně nadšený z toho, že jsem se dostal do programu Pulse. Jsem bohatší o šest centů,“ poznamenal ironicky Waller s tím, že u dalších tvůrců byl zaznamenán podobný vzorec.

Aplikace na to konto odpověděla, že i když video vygeneruje milion zhlédnutí, tak to neznamená, že po každém zhlédnutí videa následuje reklamní sdělení. „I nadále pracujeme na vylepšování služby Pulse, abychom mohli lépe podpořit jak naše tvůrce, tak naše inzerenty. A budeme se těšit na další rozšíření monetizace,“ uvádí se v prohlášení.

Creator Fund očekával, že během tří let rozdá více než dvě miliardy dolarů. Na konci loňského roku byl ale program ukončen a TikTok nikdy neoznámil, kolik peněz z původního závazku vyplatil. Fond vyplácel tvůrce s nejméně 10 tisíci sledujícími. Někteří tiktokeři nedávno zveřejnili své výdělky v rámci Creator Fundu, které se ale pohybovali v řádech několika centů za tisíc zhlédnutí, píše Business Insider.

U tvůrců s miliony zhlédnutí by se už jednalo o více než tisíc dolarů, potvrdil finanční a ekonomický influencer a podcaster Preston Seo, který disponuje 2,5 miliony sledujícími na TikToku a během prvních pěti měsíců vydělal skrze Creator Fund pouhých 1 664 dolarů. Nehorázně malé výplaty oznámil také asi nejpopulárnější internetový influencer MrBeast, který má miliony zhlédnutí.

Čínská platforma také oznámila nový platební program pro autory podnikající v oblasti rozšířené reality (AR). Každý kdo vytvoří vizuální filtr či efekt, jenž budou hojně používat další tvůrci, tak by měl dostat podíl v rámci programu Creator Effects. „Fond s objemem šesti milionů dolarů bude vyplácet tvůrce na základě míry interakce komunity s jejich efekty. Při spuštění projektu má platit, že efekt použitý v půl milionu videí během 90 dní od jeho vytvoření zajistí autorovi příjem ve výši 700 dolarů. Za každých dalších 100 tisíc videí v rámci stejné lhůty vznikne nárok na odměnu 140 dolarů,“ uvádí TikTok na svých internetových stránkách.

Rozhodně tedy není náhoda, že hudební nakladatelství Universal Music na konci ledna oznámilo, že z TikToku stahuje miliony skladeb. Důvodem byl právě krach v rámci jednání o platbách mezi aplikací a tvůrci obsahu. TikTok tedy nebude mít přístup k hudebním skladbám od hvězd jako Taylor Swift, The Weeknd nebo Drake, informuje televizní stanice BBC.

Universal obvinil aplikaci ze „šikany“ a uvedl, že TikTok chtěl platit pouze zlomek ceny, kterou platí jiné sociální sítě. „Společnost Universal dává na odiv falešný příběh a rétoriku,“ odpověděl TikTok.

Kroky TikToku k těsnější a lepší spolupráci s tvůrci obsahu mohou být také motivovány tím, aby bylo složité aplikaci v západních zemích zakázat. Nejde pouze o snahu konkurovat YouTubu a přilákat nové autory atraktivního obsahu, popisuje server Politico. Sociální síť je poslední dobou stále více ve světle debat, které chtějí čínskou aplikaci zakázat a čím více bude aplikace v USA a obecně na Západě populárnější, tak tím bude „politicky složitější“ platformu jakkoliv omezovat či zakazovat.